Portal o zdrowiu

    Zacznij żyć zdrowiej!

    img

    Żywność przetworzona i jej skutki dla zdrowia. Sprawdź, czego warto unikać!

    /
    /
    /
    107 Views
    Jeszcze kilkadziesiąt lat temu bazę żywieniową każdej rodziny stanowiły naturalne produkty. Przez cały rok jadano produkty zbożowe i wszelkiego rodzaju kiszonki oraz przetwory robione w domu, a nabiał i mięso kupowano od prowadzących niewielkie gospodarstwa rolników. Świeże warzywa i owoce, może z wyjątkiem jabłek, były dostępne tylko w sezonie letnim.

    Czym jest żywność przetworzona?

    Dzisiaj niemal wszystkie produkty żywnościowe są do dyspozycji przez cały rok, a nabiał i mięso obecne w marketach pochodzą z masowej produkcji na skalę przemysłową. Możliwe do przeprowadzenia w gospodarstwie domowym czynności mające na celu konserwację żywności, takie jak pasteryzacja, solenie, mrożenie, kiszenie, zastąpiły nowe technologie – liofilizacja, rozdrabnianie mechaniczne, ekstruzja, sterylizacja, pakowanie w zmodyfikowanej atmosferze, suszenie rozpyłowe, działanie podczerwienią czy filtracje przy udziale membran.

    Temu towarzyszą najróżniejsze dodatki w postaci substancji słodzących, soli, sztucznych aromatów, tłuszczu, barwników, konserwantów, polepszaczy smaku itd.

    Taka przetworzona żywność ładnie wygląda i pachnie, ale z całą pewnością nie jest tak zdrowa, jak żywność minimalnie przetworzona w warunkach domowych lub całkowicie naturalna. Przede wszystkim zawiera o wiele mniej wartości odżywczych – witamin, minerałów, kwasu foliowego, błonnika, zaś kumulowanie się w organizmie niezliczonej ilości toksyn nie może pozostać obojętne dla organizmu.

    Przetworzona żywność – negatywne skutki dla zdrowia

    Mówi się, że im krótsza droga żywności z pola na nasz stół, tym jest ona zdrowsza. I na odwrót, im większej liczbie procesów produkcyjnych jest poddawana, tym skutki dla naszego zdrowia są gorsze.

    Żywność wysoko przetworzona charakteryzuje się bowiem z jednej strony niską zawartością składników ważnych dla prawidłowego funkcjonowania organizmu, z drugiej wysokim poziomem szkodliwych substancji chemicznych, czy wreszcie ogromnymi ilościami tłuszczu i soli, które z pewnością nie przysparzają nam zdrowia.

    Konsekwencje częstego jej spożywania są bardzo szerokie, od rozmaitych alergii wywołanych różnymi „polepszaczami”, do bardzo poważnych, nazywanych dzisiaj chorobami cywilizacyjnymi schorzeń, takich jak nadciśnienie, otyłość, cukrzyca, choroby nowotworowe, a nawet depresja. Szczególnie groźne są napoje słodzone z ogromną ilością cukru, wszelkie fast foody, chipsy, musli oraz przetworzone mięso, zwłaszcza określane jako mechanicznie oddzielane od kości.

    Żywność przetworzona – przykłady

    • cola i inne napoje gazowane oraz syropy owocowe
    • chipsy i słone przekąski
    • tak zwane jogurty owocowe, zazwyczaj mające niewiele wspólnego z owocami
    • słodycze, batony, musli
    • produkty typu instant
    • wysoko przetworzone wędliny, w tym głównie parówki
    • gotowe sosy sałatkowe
    • ciasta i zupy w proszku
    • kostki rosołowe, fixy i przyprawy w płynie
    • keczupy, majonezy, sosy, dressingi
    • margaryny, miksy, smarowidła
    • zupki chińskie, posiłki mikrofalowe

    Żywność nieprzetworzona – przykłady

    • warzywa, owoce i zioła z własnego ogrodu lub lokalnie uprawiane
    • kasze, płatki owsiane, pieczywo z pełnego przemiału
    • rośliny strączkowe
    • orzechy, pestki kupowane na wagę
    • mięso bezpośrednio od hodowcy
    • jaja z wolnego wybiegu
    • domowe jogurty
    • oleje tłoczone na zimno
    • świeże ryby, zwłaszcza morskie
    • miód naturalny
    • herbaty ziołowe, zielone, woda mineralna

    Jak zdrowo się odżywiać?

    Dbałość o zdrowe odżywianie to podstawa dobrej kondycji i samopoczucia. To również sposób na uniknięcie wielu groźnych chorób. Pierwszą, ale nie jedyną zasadą dobrego odżywiania, jest oczywiście unikanie wysoko przetworzonych produktów. Oprócz tego jednak należy pamiętać o regularnym spożywaniu posiłków i zapewnieniu ich różnorodności. Podstawą diety powinny być wartościowe produkty zbożowe i obfitość warzyw i owoców. Powinniśmy unikać tłuszczów zwierzęcych i nadmiaru soli oraz cukru. Pić dużo wody i od czasu do czasu przeprowadzić gruntowne oczyszczanie organizmu.

    Szybkie i skuteczne oczyszczanie organizmu z toksyn – naturalny suplement diety Spirulin Plus

    Czytaj także o drogocennych bioflawonoidach

    • Facebook

    Leave a Comment

    Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

    It is main inner container footer text