Portal o zdrowiu

    Zacznij żyć zdrowiej!

    img

    Zioła na stres – czyli jak skutecznie zwalczać napięcie nerwowe?

    /
    /
    /
    662 Views
    Niemożność wejścia w stan relaksu, częste podenerwowanie, napięcie, wyczerpanie psychiczne, niepokój, zły nastrój, natłok negatywnych myśli, kłopoty ze snem – dla wielu osób takie stany to codzienność. Wpadając w szpony przewlekłego stresu znacząco obniża się jakość naszego życia, dlatego warto jak najszybciej poszukać skutecznej drogi powrotu do równowagi mentalnej. Podpowiadamy, jak uspokoić nerwy za pomocą cenionych składników roślinnych. Oto najskuteczniejsze zioła na stres i wszystkie towarzyszące mu negatywne symptomy.

    Zioła na stres – naturalnie równa się skutecznie!

    Najskuteczniejszą drogą do uwolnienia się od stresu jest wyeliminowanie z życia czynników, które go wywołują. Nie zawsze jednak da się to zrobić w stu procentach, na niektóre sytuacje nie mamy bowiem wpływu. Dlatego powinniśmy nauczyć się kontrolować stres. Stosowanie adekwatnych ziół to jedna z najlepszych metod na uodpornienie się na stres i uwolnienie od napięć, lęków, depresyjnych stanów czy bezsenności. Zioła w naturalny sposób wyciszają skołatane nerwy, pomagają zdystansować się do problemów, poprawiają nastrój i niwelują problemy ze snem. Zioła na stres dostępne są w formie suszu do zaparzania bądź w postaci gotowych leków i suplementów diety.

    Zioła na nerwy, stres, lęki i depresję – które wybrać?

    W sprzedaży znajdziemy całe spektrum ziół o działaniu odprężającym, niwelującym napięcie, nasennym i przeciwdziałającym depresji. Które wybrać? Choć zioła na uspokojenie i stres działają podobnie, jednak nie do końca identycznie, dlatego mogą wywoływać u każdego nieco inne reakcje. Na jedną osobę najkorzystniej może zadziałać dziurawiec, na inną melisa, a na kolejną passiflora.

    Najlepiej gdy zapoznamy się z dokładnym działaniem poszczególnych ziół i wypróbujemy kilka z nich. Pozwoli nam to stwierdzić, które wywierają na nas najlepszy wpływ. Możemy zastosować kurację jednym ziołem lub stworzyć własną mieszankę ziołową. Alternatywnie możemy skorzystać z gotowych herbatek i tabletek na uspokojenie stanowiących kompozycję kilku składników. Oto najskuteczniejsze, bardziej i mniej znane zioła uspokajające i antystresowe, na które szczególnie warto zwrócić uwagę:

    1. Melisa

    Melisa to znana od czasów starożytnych roślina lecznicza charakteryzująca się przyjemnym, dość mocnym, cytrynowym aromatem. Wykazuje właściwości uspokajające, wyciszające nerwy i odprężające. Napary z melisy pomogą nam w stanach zdenerwowania, napięcia i pobudzenia nerwowego, a także w problemach z zasypianiem.

    2. Chmiel

    Dzięki zawartości lupuliny chmiel wykazuje działanie uspokajające, zmniejszające napięcie nerwowe i lekko nasenne. Napary z chmielowych szyszek polecane są w stanach wyczerpania psychicznego i przy „rozregulowanych” nerwach, w bezsenności, podenerwowaniu, nadmiernym odczuwaniu lęku, nadmiernej pobudliwości (w tym również płciowej) oraz ogólnym osłabieniu organizmu.

    3. Passiflora Incarnata (męczennica cielista)

    Redukuje wrażliwość ośrodków podkorowych, wywiera działanie uspokajające, niweluje napięcie, zmniejsza uczucie lęku i łagodzi stres. Polecana jest w depresji, w stanach pobudzenia nerwowego, w przewlekłym stresie, wyczerpaniu psychicznym i w problemach ze snem. Passiflora może okazać się także pomocna w trudnym okresie wychodzenia z nałogów.

    4. Kozłek lekarski (waleriana)

    Kozłek lekarski, czyli popularna waleriana, to jeden z najbardziej znanych i skutecznych ziołowych leków na uspokojenie i sen. Wycisza nerwy, wprowadza w stan odprężenia i lekkiej senności, tłumi negatywne emocje. Kozłek znajduje zastosowanie w stanach wzmożonej nerwowości, w uczuciu niepokoju, bezsenności, histerii, w obsesjach, nerwicach i w zwalczaniu przyspieszonej akcji serca na tle nerwowym.

    5. Dziurawiec

    Dziurawiec najczęściej wykorzystywany jest jako zioło przeciwdziałające dolegliwościom ze strony układu trawiennego, jednak jest to roślina na tyle bogata pod względem składu, iż wykazuje również szereg innych właściwości. Jedną z nich jest działanie przeciwdepresyjne, uspokajające i niwelujące negatywne emocje. Dziurawiec pomoże nam w stanach nerwicowych, w nadmiernym odczuwaniu niepokoju i lęku, w stanach depresji i stresu.

    6. Różeniec górski

    Różeniec górski może okazać się bardzo pomocnym ziołem dla osób, które borykają się z długotrwałym stresem. Ta niecodzienna roślina lecznicza posiada właściwość zwiększania odporności na stres, kojenia nerwów oraz niwelowania negatywnych emocji. Dzięki różeńcowi stajemy się mniej podatni na stresowe sytuacje i łatwiej nam utrzymać równowagę psychiczną.

    7. Arcydzięgiel

    Arcydzięgiel to ceniona roślina lecznicza o wielostronnym działaniu. Jedną z jej najważniejszych właściwości jest korzystny wpływ na układ nerwowy. Arcydziegiel wywiera skuteczne działanie uspokajające, polecany jest w wyczerpaniu nerwowym, w stanach zdenerwowania i niepokoju, w bezsenności, a także w bólach i zawrotach głowy.

    8. Cytryniec chiński

    Cytryniec to kolejne zioło polecane dla osób, których często dotyka stres. Dzięki niemu łatwiej jest nam adaptować się do warunków panujących w danej sytuacji. Podobnie jak różeniec, cytryniec podnosi próg naszej odporności na stres, pomaga nam zwalczać negatywne emocje i panować nad nerwami.

    • Facebook

    12 Comments

    1. Zawsze zadaję lekarzom pytanie, czy na wszystko w tym i stres zawsze muszą przypisywać leki i to silne. Mam czasami wrażenie, że całkiem zapomnieli o metodach naturalnych a przecież moja mama i babcia jak były zdenerwowane to tylko piły zioła. Sama do dziś daję rodzinie melisę i jakoś nikt nie ma problemu np. ze spaniem.

    2. Można też brać tabletki na bazie tych ziół, nie każdy lubi smak ziołowej herbatki, co kto woli. Melisa to dziwnie na mnie działa, robię się aż za spokojna, dlatego wolę dziurawiec. Bardziej uniwersalny, a jak wypiję lub wezmę tabletkę z nim w składzie, to mam od razu spokój z nerwami i żołądkiem jednocześnie. Moja Mama z kolei woli waleriankę, chyba tak jak większość starszych ludzi.

    3. Z tymi starszymi ludźmi to nie przesadzaj. Waleriana czyli kozłek to zioło znane od wieków i moim zdaniem warto mieć je w apteczce. Nic tak nie uspokaja i wycisza, jestem nauczycielką więc coś o tym wiem. Nie neguję oczywiście tego co robisz, ale cały dzień w szkole daje ostro w kość, a tabletek uspokajających brać nie mogę, specyfika zawodu, więc pozostają tylko zioła.

    4. A co polecacie oprócz melisy. Kompletnie na mnie nie działa, a nerwy to mnie zżerają. Tylko co co mnie uspokoi a nie otępi.

    5. Dobry jest chmiel, w postaci przetworzonej, hehe. Żartuję, nie chodzi mi o piwo, ale tabletki z chmielem polecam jak najbardziej. Najlepiej je brać wieczorem, bo chce się po nich spać, a na dzień można wziąć mieszankę melisy z szyszkami chmielu, widziałem takie herbaty w aptece ale sam ich jeszcze nie piłem, wystarczają mi tabletki ziołowe.

    6. Ja bym najpierw poszukał przyczyn stresu, co go powoduje. To też można zdiagnozować, a czasem jest tak silny że bez fachowej pomocy się nie obejdzie. Zioła jak najbardziej można brać, jednak zastanówcie się czy nie lepiej dotrzeć do przyczyny i zastosować coś mocniejszego. Czasem taki stan to wynik braków czegoś w organizmie i tutaj będą potrzebne suplementy a nie ziółka.

    7. Patrzcie jaki specjalista się znalazł. Jak jesteś taki mądry to powiedz co zrobić zanim trafisz do jakiegoś psychologa, nie wiesz ile się czeka na wizytę. Zresztą jak cię w danym dniu coś wkurzy, to co, będziesz szukał wieczorem lekarza bo sam sobie nie poradzisz. Ja siadam w fotelu, wysyłam dzieci spać i piję zioła. Spróbuj, zobacz jak działają, to sam się przekonasz że stres można samemu zwalczyć. Meliska i po klopocie.

    8. Melisa za bardzo usypia, ale inne leki na stres też, więc nie za bardzo mamy wybór. Albo żyć w stresie, albo więcej sypiać, to też ma swoje zalety. Jak nie lubicie naparów to polecam ziołowe tabletki do ssania, bierze się 2 – 3 razy na dobę. Jeśli idzie o skład to można znaleźć każde zioło z listy w tym artykule, apteki są tego pełne.

    9. Witam wszystkich. Od kilku miesięcy miałam okropne problemy z postępującą nerwicą, wyszły mi pewne sprawy rodzinne i nie umiałam sobie z nimi poradzić. Brałam jakieś psychotropy ale po nich cały czas byłam nieprzytomna, totalnie otępiała a i tak czułam że stres mnie dobija. Wyjść z tego pomogły właśnie zioła i to różne, inne brałam na nerwy, inne na spanie.

    10. Nerwuska dobre podejście. Po co faszerować się lekami, kiedy natura tak samo pomaga. Brawo dziewczyno, tak trzymać. Każdy kto bierze psychotropy powinien brać z Ciebie przykład.

    11. Popieram, nie należy przesadzać z medykamentami, tylko brać to co nieszkodliwe. Zioła to samo zdrowie i nie słucham ludzi którzy twierdzą inaczej. Sklepów z preparatami ziołowymi przybywa cały czas i w większości można też uzyskac fachowe porady, jakie na co stosować, nawet jak samemu robić sobie najlepsze mieszanki. Dużo fajnych informacji znalazłam też w internecie, ale warto je z kimś zweryfikować.

    12. Wyciszenie i takie duchowe wewnętrzne uspokojenie jest potrzebne co najmniej kilka razy w tygodniu. W tym nie pomoże żadna chemia, nie ma szans. Najlepiej zaszyć się w fotelu, przykryć ciepłym kocem i popijać ziołową herbatę, działa bosko, już po kilkunastu minutach czuję się rozluźniona i uspokojona, zwłaszcza kiedy miałam ciężki dzień. Melisa, kozłek czy dziurawiec to tylko kwestia indywidualnego gustu, ważne że naturalnie i zdrowo.

    Leave a Comment

    Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

    This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

    This div height required for enabling the sticky sidebar