Portal o zdrowiu

Zacznij żyć zdrowiej!

img

Zioła na odporność. Jak wykorzystać naturalną moc roślin?

/
/
/
185 Views

Jeśli często czujemy się zmęczeni i senni, do tego co rusz łapiemy jakieś infekcje, to znak, że najprawdopodobniej nasz system immunologiczny uległ osłabieniu. Zazwyczaj doświadczamy tego jesienią i zimą, wtedy bowiem nasz organizm gorzej sobie radzi z rozmaitymi patogenami. Warto zadbać o swoją odporność sięgając po naturalne metody, jakimi na przykład zioła.

Obniżona odporność – jak sobie z tym radzić?

Układ odpornościowy pełni zasadniczą rolę w prawidłowym funkcjonowaniu organizmu. Jeśli ulega osłabieniu, grożą nam najróżniejsze komplikacje zdrowotne, począwszy od zwykłych przeziębień, poprzez zapalenia zatok, alergie, afty, problemy z trawieniem, opryszczki, półpaśce, aż po mononukleozę czy białaczkę. W ostrych stanach niedoboru odporności trzeba uciekać się do terapii farmakologicznej bazującej zazwyczaj na lekach immunostymulujących.

Sprawdź też: Suplementy diety i leki na odporność

Natomiast jeśli w grę wchodzi przejściowy spadek odporności, można zadbać o wzmocnienie organizmu domowymi sposobami. Przede wszystkim należy wzbogacić dietę o pokarmy zawierające witaminy i minerały, wprowadzić jako stały element codziennego życia aktywność fizyczną, dobrze się wysypiać i regularnie odpoczywać, a dodatkowo wspomóc organizm wykorzystując na przykład znane ze swoich właściwości zioła na odporność. Jest ich do dyspozycji całkiem sporo, zarówno popularne ostatnimi czasy egzotyczne rośliny, takie jak grzyby reishi, ashwagandha czy żeń-szeń, jak i rodzime – pokrzywa, czarny bez czy lipa.

Zioła sprzyjające wzmocnieniu odporności

Ashwagandha na odporność

Ashwagandha zaliczana do adaptogenów, stosowana w Ajurwedzie, posiada unikalne substancje mające wpływ na wzmocnienie organizmu, mianowicie witanolidy. Ich działanie wzmacniające, antybakteryjne, przeciwnowotworowe i przeciwdepresyjne powoduje, że ashwagandha znajduje szerokie zastosowanie prozdrowotne. Producenci herbaty z ashwagandhą zalecają nawet jej spożywanie profilaktycznie, jako sposób na niedobory odporności, zwłaszcza w okresie wzmożonych infekcji. Na rynku zioło jest także dostępne w postaci ekstraktu z korzenia w kapsułkach.

Grzyby reishi na odporność

Nazywane grzybami nieśmiertelności, znane i od wieków stosowane przez medycynę Dalekiego Wschodu grzyby reishi posiadają wyjątkowe wartości odżywcze przyczyniające się do poprawy zdrowia. Zawierają między innymi takie substancje aktywne, jak fenole, polisacharydy, fitosterole, terpenoidy, glikoproteiny. Szczególnie cennym składnikiem jest beta-glukan, mający wpływ na poprawę odporności organizmu. Stymuluje on mianowicie mnożenie się makrofagów i limfocytów, czyli komórek wzmacniających system immunologiczny. Grzyby reishi są dostępne w Polsce w postaci zmielonego proszku lub w kapsułkach.

Żeń-szeń na odporność

Żeń-szeń to bylina wschodnioazjatycka, nazywana korzeniem życia z uwagi na wielostronne właściwości lecznicze i prozdrowotne. Jeden z najstarszych produktów leczniczych medycyny naturalnej Dalekiego Wschodu, uważany za złoty środek niemal na wszystko, ze względu na wyjątkową obfitość substancji aktywnych. Zaliczany do tzw. adaptogenów, wykazuje działanie wzmacniające odporność na szeroko rozumiany stres zaburzający naturalną harmonię w organizmie i prowadzący do rozmaitych chorób. Jako suplement diety występuje najczęściej w formie kapsułek lub jako jeden ze składników specyfików o szerszej formule. Popularna jest także herbata z żeń-szeniem.

Echinacea na odporność

Echinaceę, czyli jeżówkę purpurową, powszechnie uważa się za jeden z najskuteczniejszych naturalnych leków na brak odporności o charakterze immunostymulatora. Zwiększa liczbę leukocytów we krwi, wzmaga aktywność komórek układu odpornościowego, co w konsekwencji oznacza działanie antybakteryjne, antywirusowe i przeciwgrzybicze. Dodatkowo skutecznie chroni organizm przed nawrotami choroby. Dostępna w postaci płynnych ekstraktów z korzenia i części zielonych rośliny oraz w postaci kapsułek i tabletek do ssania.

Imbir na odporność

Doskonale znany jako przyprawa kuchenna, ma znakomite walory nie tylko smakowe. Imbir zawiera witaminy A, B, C i E, minerały – magnez, potas, żelazo, sód, fosfor, wapń, cynk, mangan oraz beta-karoten i krzem. Wzmacnia serce i układ krążenia, likwiduje stany zapalne i chroni przed przeziębieniem, zwiększa odporność, wspomaga trawienie. Popularnym sposobem jego spożywania jest syrop wykonany domowym sposobem. Wystarczy obrany i drobno pokrojony imbir zalać niewielką ilością wrzątku i gotować około 10 minut, a następnie dodać sok z cytryny i miód.

Oregano na odporność

Oregano jest szeroko stosowane jako przyprawa nie tylko dodająca specyficznego smaku i aromatu, ale też wspomagająca trawienie. Tymczasem olejek z dzikiego oregano to wspaniały naturalny antybiotyk. Chroni organizm przed rozmaitymi wirusami zapobiegając infekcjom, zawiera między innymi witaminy C, E, B6, niacynę, tiaminę i ryboflawinę, żelazo, miedź magnez, wapń. Olej z oregano jest dostępny najczęściej w postaci kapsułek. Można również sporządzić napar z zielonych lub suszonych liści.

Lipa na odporność

O tej rodzimej roślinie od dawna wiadomo, że posiada właściwości napotne i przeciwgorączkowe. Lipa jest skuteczna w walce z przeziębieniem i wszelkiego rodzaju infekcjami dróg oddechowych. Ponadto istotnie wspomaga mechanizmy obronne organizmu. Napary z kwiatu lipy były chętnie wykorzystywane od wieków w polskiej medycynie naturalnej.

Pokrzywa na odporność

Ta świetnie nam znana, pospolita roślina, zawiera wiele ważnych substancji odżywczych, między innymi witaminy A, C, B2, K, sole mineralne, kwasy organiczne, chlorofil, flawonoidy i fitosterole. Pokrzywa charakteryzuje się wieloma cennymi właściwościami leczniczymi, przede wszystkim wzmacnia odporność organizmu, ale także działa przeciwzapalnie, łagodzi objawy alergii, reguluje metabolizm i poprawia nastrój.

Jeśli chodzi o wspomaganie układu immunologicznego, szczególnie istotne znaczenie ma korzeń pokrzywy. Można ją spożywać w różnej postaci – herbatki ze świeżych lub zielonych liści, soku z młodych, zielonych części rośliny, ekstraktu z korzenia w formie kapsułek.

Czarny bez na odporność

Czarny bez obfituje w witaminy i przeciwutleniacze. Sok z owoców czarnego bzu to stary i znany sposób na infekcje, gorączkę, ból gardła oraz na wzmocnienie odporności organizmu. Posiada właściwości napotne, przeciwzapalne, przeciwwirusowe, przeciwbakteryjne, działa także przeciwbólowo. Owoce czarnego bzu można dodawać do ciast, można z nich zrobić sok lub napar.

Maliny na odporność

Malina – owoc równie smaczny, co użyteczny. Zawiera mnóstwo potrzebnych witamin i minerałów, a wśród nich ważne dla osłabionego organizmu żelazo. Posiada także związki z grupy przeciwutleniaczy, które wspierają układ odpornościowy. Malina działa napotnie, przeciwzapalnie i przeciwgorączkowo. Sok z malin i napar z liści skutecznie pomaga w zwalczaniu przeziębienia i wzmacnia organizm.

Czystek na odporność

Czystek posiada silne właściwości przeciwutleniające. Dostarcza cennych polifenoli, które wspierają układ odpornościowy. Działa przeciwzapalnie, przeciwbakteryjnie i przeciwwirusowo. Oczyszcza organizm z toksyn, łagodzi objawy alergii, pomaga w przypadku kataru, zapalenia zatok, kaszlu, bólu gardła.

Przeczytaj również:

  • Facebook

4 Comments

  1. Polecam adaptogeny na odporność – ashwagandha, różeniec górski, cytryniec chiński, żeń szeń. Sam stosuję naprzemiennie i zauważyłem dużą poprawę odporności. Oprócz tego adaptogeny super działają na mózg, samopoczucie, poziom energii. Naprawdę polecam, to taka kompleksowa pomoc na 1000 róznych problemów 😀

  2. Zgadzam się z przedmówcą, a jednocześnie oddaje hołd również naszym rodzimym ziołom stosowanym przez nasze prababcie, babcie, mamy. U mnie często gości w domowej apteczce podbiał, czarny bez, sok z jeżyn i trochę mniej znaną, ale będącą od dawna w mojej rodzinie tarninę.

  3. Bardzo ciekawy przekrój ziół, koniecznie muszę popróbować, bo ostatnio ciągle czuję się wyczerpana, słaba. Do tego ciągle jestem zakatarzona i boli mnie głowa (chyba od zatok). Ta zima mogłaby już odpuścić wrrrrr…

  4. U mnie tam wiosna czy zima czy nawet lato – pora roku nie gra roli. Spadki odporności miewam praktycznie przez cały rok. Od dziecka jestem słabowita. Wspomagam się sokami (np. z pokrzywy, aloesu), ziołami, olejami roślinnymi. Ostatnio niezłe efekty wzmacniające daje mi olej z rokitnika.

Pozostaw odpowiedź AnkaNikola Anuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

This div height required for enabling the sticky sidebar