Portal o zdrowiu

    Zacznij żyć zdrowiej!

    img

    Zaburzenia snu – przyczyny, rodzaje i leczenie

    /
    /
    /
    94 Views
    Zdrowy sen jest absolutnie niezbędny do prawidłowego funkcjonowania naszego organizmu, umożliwia bowiem regenerację sił, podnosi sprawność intelektualną, jest źródłem dobrego samopoczucia i energii niezbędnej do codziennej aktywności. Z kolei rozmaite zaburzenia snu powodują uczucie ciągłego zmęczenia, apatię i złe samopoczucie, mają też istotny, negatywny wpływ działanie i kondycję organizmu.

    Zaburzenia snu – przyczyny

    Szacuje się, że około 30% całej populacji ma obecnie problemy ze snem. Wzrost liczby tego rodzaju dolegliwości jest w znacznym stopniu spowodowany uwarunkowaniami współczesnego życia – jego coraz szybszym tempem, natłokiem wszelkiego rodzaju bodźców, towarzyszącemu nam niemal nieustannie stresowi, brakiem odpoczynku lub nieumiejętnością jego właściwego zorganizowania.

    To wszystko odbija się na jakości snu i w konsekwencji prowadzi do gorszego samopoczucia, a nawet kłopotów stricte zdrowotnych, stanu permanentnego zmęczenia, większej nerwowości. Tworzy się błędne koło – mamy problemy z zasypianiem, bo jesteśmy zbyt zmęczeni lub zdenerwowani, a niewyspanie powoduje dodatkowo nasilenie negatywnych objawów.

    Zaburzenia snu to wszelkiego rodzaju anomalie dotyczące jego długości i jakości. Zdrowy sen oznacza bowiem nie tylko odpowiednią długość jego trwania, ale także prawidłowy przebieg całego cyklu. Sen, jak wiadomo, składa się z kilku faz, a przebudzenie w nieodpowiednim momencie może mieć istotny wpływ na nasze samopoczucie i aktywność. Oprócz wspomnianych okoliczności zewnętrznych na zakłócenia prawidłowego cyklu sennego mogą oddziaływać uwarunkowania genetyczne, indywidualne czynniki psychofizyczne, na przykład życiowe tragedie czy stres oraz nieprzestrzeganie właściwych zasad higieny snu.

    Najczęstsze rodzaje zaburzeń snu

    Zakłócenia snu mogą mieć podłoże psychiczne lub somatyczne, mogą też wynikać z rozmaitych czynników zewnętrznych. Schorzenia natury psychicznej, takie jak nerwica, depresja, uzależnienia oraz symptomy somatyczne w rodzaju dolegliwości bólowych, zaburzeń metabolicznych, nadczynności tarczycy powinny w każdym przypadku zostać skonsultowane z lekarzem, także wtedy, kiedy towarzyszą im problemy ze snem.

    Zaburzenia snu wynikają często jednak nie z takiej czy innej choroby, a z aktualnych okoliczności: tragicznych przeżyć, stresu w pracy, kłopotów finansowych lub innej natury. Z reguły skutkują one taką dolegliwością, jak bezsenność. Problemy z zasypianiem i utrzymaniem snu, to niestety, dość powszechny efekt współczesnego, nerwowego i niezbyt zdrowego stylu życia.

    Z kolei częstym objawem depresji jest tak zwana hipersomnia, czyli zbyt długi sen lub nadmierna senność pojawiająca się bez racjonalnego uzasadnienia w ciągu dnia. Stosunkowo rzadko występuje natomiast narkolepsja, choroba o podłożu neurologicznym, objawiająca się nagłymi napadami senności w ciągu dnia, w wyniku czego chory zasypia w dowolnej sytuacji, niekiedy z towarzyszeniem katalepsji.

    Inny rodzaj zaburzeń stanowią zakłócenia rytmu snu i czuwania, ich przyczyną bywają zazwyczaj czynniki zewnętrzne – zmiana stref czasowych, praca w innym niż naturalny rytmie dobowym, a także wspomniane problemy natury psychicznej.

    Do zaburzeń zalicza się także bezdech senny polegający na chwilowym zatrzymaniu oddychania na skutek nieprawidłowej budowy bądź funkcjonalności górnych dróg oddechowych. Stosunkowo rzadziej spotyka się lunatyzm, upojenie przysenne, czy uporczywe lęki i koszmary senne.

    Leczenie zaburzeń snu

    Trwające przez dłuższy czas problemy ze snem niosą szereg negatywnych skutków dla całego organizmu i naszej kondycji psychicznej. Spadkowi wydolności fizycznej towarzyszy uczucie ciągłego zmęczenia, rozdrażnienie i frustracja, kłopoty z zapamiętywaniem i koncentracją, a nawet obniżona odporność i większa podatność na rozmaite schorzenia natury fizjologicznej i psychicznej.

    Dlatego wszelkie dysfunkcje snu powinny być dokładnie diagnozowane, a następnie leczone. Obecnie można skorzystać nie tylko z pomocy określonego lekarza, na przykład psychiatry czy neurologa, ale także specjalistycznych ośrodków medycyny snu. W tego rodzaju przypadkach stosuje się na ogół specjalną psychoterapię ze wsparciem farmakologicznym. Jeśli chodzi o leki i suplementy, stosowana jest często melatonina na sen, jako że ten hormon wydzielany przez szyszynkę odpowiada za właściwą ilość i jakość snu, a jej niedobór powoduje niekorzystne dla zdrowia zakłócenia.

    Warto również na własną rękę zadbać o komfort snu. Jak spać lepiej? Przestrzegać stałych godzin nocnego odpoczynku, prowadzić zdrowy, aktywny fizycznie tryb życia, unikać używek, jeść lekkostrawne kolacje na co najmniej dwie godziny przed położeniem się do łóżka, a przed zaśnięciem zrelaksować się czytając na przykład pogodną w nastroju książkę.

    Czytaj także: Melatolin Plus – recenzja

    • Facebook

    7 Comments

    1. Ludzie poradźcie coś na nadmierną senność. Strasznie utrudnia życie, rano spałabym w nieskończoność, w ciągu dnia łapie mnie taka senność, że z trudem idzie wytrzymać. Byłam u lekarza ale fizycznie nic mi nie jest, to chyba wrodzona przypadłość. Od dziecka mam problemy z ospałością.

    2. Mam podobne objawy – rano problem z obudzeniem, dosypianie i przedłużanie snu, a w ciągu dnia momenty gdy ogarnia mnie przemożna senność, czasem bezwiedne podsypianie, na szczęście mam spokojną pracę, w której takie ataki snu nie przeszkadzają aż tak mocno. Z tym że u mnie te zaburzenia snu są związane z dużą nadwagą. Tak powiedział mi lekarz. Kazał schudnąć w pierwszym rzędzie, powiedział, że jak zacznę regularnie ćwiczyć i zrzucę kilogramy to problemy ze snem powinny ustąpić.

    3. Podobnie jak wy chodzę całymi dniami ospała. W nocy śpię nie za dobrze, budzę się zmęczona, wypijam kawę, przez parę godzin jest w miarę ok, ale kryzys zaczyna się ok. 14. znowu kawa, walka z sennością… po pracy przed wieczorem robie sobie porządną drzemkę, a potem w nocy znów źle śpię. Błędne koło normalnie. Ale teraz się zawzięłam żeby je w końcu przerwać. Dziś zero drzemki, idę normalnie spać i zobaczymy jak będzie. Grunt przy takich zaburzeniach to uregulować sobie jednak te godziny senne, tak myślę. Porządnie się zmęczyć w dzień, nie robić sobie drzemek, sen tylko w nocy, osiem godzin i pobudka. Spróbować parę dni żyć takim cyklem a organizm zacznie się przyzwyczajać i się przestawi. Tak myślę 😉

    4. Masz rację jodełka, wiele zaburzeń snu bierze się z rozregulowanego rytmu dnia i nocy. Ja też z tym walczę. W nocy wcale nie chce mi się spać, w dzień odwrotnie. U mnie ten stan rzeczy wynika z tego, że przez długi czas pracowałam na same nocki. Organizm zdążył się przestawić i teraz, gdy pracę mam już normalną, ciężko na nowo przywrócić mu normalny tryb. Ale już i tak jest postęp. Nawet jakoś pół nocy udaje mi się przespać 😀 dużo mi daje chodzenie na siłownię, po której czuję ten cudowny napływ zmęczenia fizycznego i mentalnego, posilam się też naparami z szyszek chmielu i kapsułkami z melatoniną wieczorkiem.

    5. Ja też walczę z bezsennością. Jej przyczyny to bez wątpienia depresja i uzależnienie, z którymi już w sumie dałem sobie jakoś radę ale problemy ze snem nadal zostały. Lekarz pociesza mnie że potrzebny jest czas że stopniowo te klopoty ze spaniem przejdą. Ostatnio czytałem że mogą pomóc aminokwasy tryptofan i melatonina. Właśnie parę dni temu zakupiłem i testuję. Sen się jakby trochę poprawił. Mam nawet dłuższe epizody normalnego snu a nie tylko na czujce całą noc. I rano lepiej się czuję niż dotąd.

    6. Mnie na problemy ze snem bardzo pomogła joga i medytacja. Pozwala wyciszyć się wewnętrznie, zrelaksować, odpłynąć mentalnie i złapać dystans do problemów

    7. Bezsenność dała mi mocno popalić. Walczyłam z nią ponad rok w sumie. niedawno trafiłam na melatoninę i muszę powiedzieć że mega pomaga. Wreszcie śpię normalnie. Polecam wszystkim nocnym markom 🙂

    Leave a Comment

    Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

    This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

    This div height required for enabling the sticky sidebar