Portal o zdrowiu

Zacznij żyć zdrowiej!

img

Tryptofan – aminokwas bezcenny w zwalczaniu problemów ze snem (i nie tylko!)

/
/
/
474 Views

Tryptofan to związek organiczny z wielu względów bardzo ważny dla ludzkiego organizmu. Bierze udział w produkcji białek, jest prekursorem niektórych hormonów, ma znaczenie dla prawidłowego funkcjonowania systemu nerwowego. Jest też istotny dla naszego dobrego samopoczucia i nie pozostaje bez wpływu na jakość snu. Dowiedz się, jakie właściwości posiada tryptofan, w jaki sposób może rozwiązać problemy ze snem, gdzie występuje i jak go stosować.

Tryptofan – właściwości

Tryptofan jest aminokwasem wchodzącym w skład białek, między innymi białek mleka i krwi. Należy do grupy aminokwasów niezbędnych czyli takich, które nie są samoistnie wytwarzane przez organizm człowieka, za to muszą być dostarczane z zewnątrz, za pośrednictwem pożywienia. Tryptofan odgrywa w ludzkim organizmie niezwykle istotną rolę, między innymi jest kluczowym ogniwem w procesie produkcji hormonów – serotoniny i melatoniny, uczestniczy również w wytwarzaniu hormonu wzrostu. Ponadto, na gruncie przemian tryptofanu, syntetyzowana jest niacyna czyli witamina B3.

Zadania tryptofanu, które spełnia w organizmie, dotyczą różnych obszarów jego funkcjonowania. W pierwszym rzędzie warto wspomnieć o znaczeniu tego aminokwasu dla naszego mózgu. Tryptofan zostaje poddawany przemianom, których owocem jest serotonina czyli tzw. hormon szczęścia. To neuroprzekaźnik, którego wysoki poziom w organizmie sprzyja odczuwaniu pozytywnych emocji oraz dobremu samopoczuciu. I odwrotnie, kiedy poziom serotoniny jest zbyt niski, łatwiej popadamy w depresję, odczuwamy przygnębienie, rozdrażnienie, mamy zły nastrój, jesteśmy bardziej podatni na stres.

Pochodną tryptofanu jest również melatonina, tzw. hormon snu, regulujący nasz biologiczny zegar i stojący na straży prawidłowego rytmu dobowego. W łańcuchu przemian wygląda to następująco: z tryptofanu powstaje 5-Hydroksytryptofan (5-HTP), który następnie przekształcany jest w serotoninę, z której z kolei wytwarza się melatonina. Wysoki poziom melatoniny w organizmie w godzinach wieczornych jest gwarantem zdrowego, spokojnego snu.

Poprawa samopoczucia, podwyższanie nastroju, niwelowanie napięcia oraz regulowanie rytmu snu i czuwania przez tryptofan to właściwości, które sprawiają, że często sięgają po niego osoby narzekające na bezsenność, borykające się z problemami z zasypianiem oraz osoby mające tendencję do popadania w depresyjne stany. Niemniej warto wspomnieć, iż oprócz tych ważnych funkcji, tryptofan wykazuje także szereg innych właściwości, między innymi:

  • wpływa na podwyższenie odporności organizmu;
  • bierze udział w przemianach metabolicznych, reguluje przemianę materii;
  • działa hamująco na apetyt, niweluje chęć sięgania po węglowodany;
  • wspomaga aparat wzroku, chroni prze promieniowaniem UV, korzystnie wpływa na widzenie po zmroku;
  • usprawnia działanie układu nerwowego, reguluje poziom neuroprzekaźników w ośrodkowym układzie nerwowym;
  • poprawia koncentrację, wzmaga uczucie motywacji;
  • wspiera budowę masy mięśniowej;
  • pozytywnie wpływa na jakość snu, sprzyja nocnej regeneracji organizmu, znosi zmęczenie i poprawia samopoczucie, zarówno tuż po przebudzeniu, jak i w trakcie dnia.

Tryptofan – źródła

Jeśli chodzi o występowanie tryptofanu w żywności, to jest to dość powszechny aminokwas. Niemniej jednak, jeżeli chcielibyśmy odczuć wyraźne działanie tryptofanu i życzylibyśmy sobie, aby pomógł nam w zaburzeniach snu lub nastroju bądź w walce z codziennym stresem, powinniśmy pomyśleć o jego suplementacji. Pamiętajmy jednak, by zawsze stosować tryptofan zgodnie z instrukcjami zawartymi na opakowaniu, gdyż nadmiar tego aminokwasu może wywoływać pewne skutki uboczne, takie jak: bóle głowy, wymioty, nudności, pogorszenie samopoczucia, zaburzenia pracy układu nerwowego.

Produkty żywnościowe najbogatsze w tryptofan to:

  • jaja,
  • mięso,
  • spirulina,
  • pestki dyni,
  • ser parmezan,
  • ser żółty,
  • słonecznik,
  • sezam,
  • rośliny strączkowe (np. fasola, soja),
  • ryby,
  • mleko,
  • twaróg,
  • płatki owsiane.

Przeczytaj także: Jak szybko zasnąć

Tryptofan – opinie

Suplementy diety zawierające L-tryptofan cieszą się dużą popularnością. Konsumenci powracają po kolejne opakowania tego aminokwasu, co świadczy o tym, że jest skuteczny w swym działaniu. W opiniach o tryptofanie czytamy, iż powoduje bardzo wyraźną poprawę samopoczucia oraz stanowi antidotum na problemy ze snem. Podkreślanym atutem tego aminokwasu jest zauważalna redukcja napięcia, negatywnych emocji i pesymistycznego nastawienia.

Wypowiadające się na temat tryptofanu osoby przekonują, że regularna suplementacja tej substancji przynosi zmniejszenie podatności na stres, polepszenie samopoczucia, spadek częstotliwości występowania napadów złego nastroju i ogólną poprawę sprawności umysłowej.

Dużo osób za najważniejszą zaletę tryptofanu uważa poprawę jakości snu. Widoczne są takie oddziaływania jak: odprężenie w godzinach wieczornych, łatwe i szybkie zasypianie, odzyskanie zdrowego, mocnego snu, łatwe wybudzanie się, lepsze samopoczucie o poranku oraz przez cały dzień.

Tryptofan – preparaty

Tryptofan dostępny jest w licznych suplementach diety, zarówno w aptekach, jak i w internecie. Kupić go można w formie czystego L-tryptofanu (w proszku lub kapsułkach) bądź w formie wieloskładnikowych mieszanek. Które okażą się lepszym rozwiązaniem? Z pewnością dużo zależy od rodzaju i natężenia dolegliwości, z jaką walczymy. Jeśli chodzi o kłopoty ze snem, dużym powodzeniem i wysoką skutecznością cieszą się suplementy z tryptofanem wyposażone także w kilka innych składników ważnych w regulowaniu naszego biologicznego zegara.

Weźmy na przykład rynkową nowość, która ze względu na szczególnie dobrany skład, cieszy się dużym powodzeniem – Melatolin Plus. Zawiera nie tylko tryptofan, ale i melatoninę, a oprócz nich: kwas gamma-aminomasłowy (GABA), L-teaninę, wyciąg z melisy, wyciąg z szyszek chmielu, ashwagandhę, wyciąg z szafranu, wyciąg z rumianku, witaminę B6. Taka mieszanka, stosowana regularnie i we właściwych dawkach, może być remedium na wszelkie zaburzenia snu.

Czytaj więcej o tabletkach na sen

  • Facebook

12 Comments

  1. Wszystkich, którzy nie próbowali jeszcze suplementacji tryptofanu namawiam do spróbowania. To naprawdę pomaga. Pomaga lepiej funkcjonować naszym szarym komórkom i zrównoważyć rozregulowany system snu i jawy. Jak dla mnie to cudowna pigułka na stres i bezsenność. Testowałam już kilka suplementów z tryptofanem i każdy działał jak powinien. Jednak jeśli ktoś szuka typowo pod problemy senne to warto nabyć jakiś suplement nie tylko z tryptofanem, ale i z melatoniną. Wtedy mamy podwójne działanie.

  2. Mnie tryptofan pomógł w okiełznaniu stresów i różnych życiowych dołów. Wraz z adaptogenami działa fantastycznie. Jednak muszę powiedzieć, że przy okazji wpłynął na mój sen, na który w sumie nigdy nie narzekałam, ale który stał się jeszcze lepszy. Po położeniu się do łóżka zasypiam chyba w ułamek sekundy i budzę się równo 7 godzin później i wstaję bezproblemowo, normalnie rozbudzam się momentalnie, jak nie ja.

  3. Brałem tryptofan, bardzo zacny aminokwas. Na pewno jeszcze do niego wrócę, szczególnie że nadchodzi zima a wraz z nią deprecha :]

  4. Dla mnie tam są bardzo skuteczne. Ale wiadomo wszystko na niektórych działa, a na innych nie. Musisz chyba sama spróbować.

  5. @JaworskaMa Na mnie tam zadziałało i jedno i drugie. Śpię znacznie lepiej odkąd przyjmuję. Ale mówię tylko za siebie, wiem, że na każdego może zadziałać inaczej. Niemniej jednak spróbować warto.

  6. NA mnie też działa tryptofan. Właśnie jestem w trakcie suplementacji. Melatoninę brałam dawniej, też z tego co pamiętam była ok. Jedno i drugie polepsza jakość snu i ułatwia zasypianie. Czujesz wieczorem taką błogą senność, a jak się kładziesz to bezproblemowo wchodzisz w sen, bez natłoku uporczywych myśli. No i wybudzanie w nocy też zminimalizowane praktycznie do zera.

  7. Tryptofan jest super, potwierdzam. Do tej pory na sen i polepszenie samopoczucia w dzień brałam oddzielne kapsułki tryptofanu, oddzielne ashwagandhę, oddzielnie też piłam melisę wieczorem. ale znajoma poleciłam mi wszystko w jednym czyli Melatolin. Właśnie przymierzam się do zakupu. Nie jest tani ale co tam, warto poeksperymentować z nowymi suplementami szczególnie jeśli są chwalone i mają dobre składy 😀

  8. Najlepiej jest łączyć kilka substancji o podobnym działaniu. Na mnie sam tryptofan działał dobrze, ale w połączeniu z innymi suplementami na sen działa baaardzo dobrze. Powiem też że wieczorne chodzenie na basen dużo mi pozytywów dało jeśli chodzi o polepszenie snu i ogólnego samopoczucia.

  9. Swojego czasu brałem leki nasenne i uspokajające na receptę i nie wyszło mi to na dobre. Całe dnie chodziłem zamulony i czułem wszechogarniającą obojętność, zamiast poprawy samopoczucia, uważam że nastąpiło pogorszenie. Odstawiłem to i dobrze, bo nie wiej co by było dalej z moją psychą… teraz biorę środki bez recepty, w tym właśnie tryptofan i ziołowe preparaty. O niebo lepsze działanie…

      • Witam, pozwolę sobie podpiąć się pod ten wpis.
        Ja też swego czasu brałem różne leki na receptę na stany depresyjne od psychiatry bo bywało już bardzo źle ze mną.
        Straciłem niedawno w tragiczny sposób mamę i muszę się czymś ratować. Po psychotropach byłem już psychicznie i fizycznie wykończony, jak odstawiłem to nie mogłem funkcjonować, ból psychiczny jest zbyt silny, więc musiałem znaleźć coś na zastępstwo tabletek i tak wpadłem przypadkiem na l-tryptofan.
        Zacząłem brać L-Tryptofan od Swansona 500mg od kilkunastu dni i z całym przekonaniem mogę powiedzieć, że wolę teraz ten suplement od chemicznych prochów na receptę. On wyrzuca z głowy nadmiar negatywnych myśli, sprawia że jestem bardziej spokojny, opanowany, nieco bardziej pozytywny i lepiej po nim śpię. Zażywam jedną kapsułkę tuż przed snem.
        Spróbowałem też GABA ale on bardziej pomaga tylko na sam sen, na ogólne lepsze samopoczucie już nie, w przeciwieństwie do Tryptofanu.
        Jedyny minus to to, że czuję się trochę senny, zmęczony za dnia, ale to może kwestia tego, że zbyt późno chodzę spać i muszę wcześnie wstawać, więc około 6 godzin snu może być niewystarczające.
        Czytałem, że należy uważać z tym suplementem bo nadmiar może być również bardzo szkodliwy, więc lepiej zażywać jedną kapsułkę dziennie i też przez określony okres czasu – do paru tygodni i przerwa…

Leave a Comment

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

This div height required for enabling the sticky sidebar