Portal o zdrowiu

    Zacznij żyć zdrowiej!

    img

    Tabletki na sen – czy naprawdę konieczne?

    /
    /
    /
    52 Views
    W ostatnich latach można zaobserwować narastający, także wśród ludzi młodych, problem bezsenności. Medycyna definiuje to zjawisko nie tylko jako trudności z zasypianiem, ale także utrzymaniem snu. Częste budzenie się w nocy, niespokojny i płytki sen, zbyt krótkie jego trwanie, wszystko to negatywnie wpływa na zdrowie i funkcjonowanie w ciągu dnia. Nic dziwnego, że coraz więcej osób sięga po rozmaite sposoby walki z bezsennością.

    Symptomy i skutki bezsenności

    Przywykliśmy już do tego, że współczesne życie oznacza nieustanny pośpiech i ciągły stres, do tego często towarzyszą nam niepokój, a nawet lęk. Jednocześnie nie zawsze zdajemy sobie sprawę z tego, jak niekorzystne skutki dla organizmu oznacza tego rodzaju tryb życia. Istnieje bezpośredni związek między tym, co i jak przeżywamy w ciągu dnia, a jakością naszego snu. Trwające przez dłuższy czas problemy ze snem skutkują nasilającymi się objawami – zaburzoną koncentracją, spowolnieniem myślenia i działania, obniżeniem nastroju, a nawet konkretnymi dolegliwościami fizycznymi – bólami głowy, osłabieniem, zaburzeniami pracy serca i procesów metabolicznych.

    Złe samopoczucie i obniżony nastrój wywołane bezsennością mogą prowadzić do depresji, a z pewnością nie przyczyniają się do dobrej kondycji psychofizycznej i nie pomagają nam w radzeniu sobie z problemami życia codziennego. Nie może zatem dziwić fakt, że rozmaite środki i tabletki na sen cieszą się coraz większym zainteresowaniem. Na ogół zaczynamy bezpiecznie, od sięgania po naturalne preparaty, suplementy lub ziołowe tabletki na sen bez recepty. Jeśli jednak zauważymy, że ich stosowanie przez dłuższy czas nie przynosi rezultatów, trzeba koniecznie udać się do specjalisty od medycyny snu. Nierzadko bowiem zaburzenia snu mają podłoże chorobowe.

    Leki nasenne na receptę

    Przepisywane przez lekarza tabletki na sen to: benzodiazepiny, barbiturany lub niebarbituranowe leki nasenne, różniące się budową i właściwościami chemicznymi. Jeśli zaś chodzi o działanie, wyróżnia się farmaceutyki ułatwiające zasypianie oraz pogłębiające i wydłużające sen.

    Zarówno benzodiazepiny, jak i barbiturany mają, niestety, określone skutki uboczne. Ponieważ nie wywołują one snu fizjologicznego, dlatego po przebudzeniu mogą powodować uczucie otępienia czy zmęczenia. Tabletki na sen na receptę nie leczą samej bezsenności, ułatwiają jedynie zasypianie i ewentualnie podnoszą jakość snu.

    Szczególnie niebezpieczne są barbiturany. Powodują stosunkowo szybkie uzależnienie, a ich łączenie z alkoholem lub przedawkowanie może prowadzić do porażenia ośrodka oddechowego i śmierci. Jeśli chodzi o potencjalne działania niepożądane kuracji lekami nasennymi, wymienia się:

    • osłabienie odporności,
    • przewlekłe zmęczenie,
    • zaburzenia koncentracji, koordynacji i uwagi,
    • zmiany osobowości.

    Z zalecenia lekarza dostępne są też tabletki nasenne nowej generacji – zolpidem, stosowany w leczeniu krótkotrwałej bezsenności, zopiklon o działaniu nasennym i uspokajającym oraz zaleplon, zalecany w przypadkach ciężkich zaburzeń snu. Są bezpieczniejsze od benzodiazepin czy barbituranów, niosą ze sobą mniejsze ryzyko uzależnienia.

    Ziołowe tabletki na sen bez recepty

    Osoby, które mają problemy z zasypianiem, powinny najpierw sięgnąć po specjalnie skomponowane w tym celu preparaty pochodzenia roślinnego. Działają one łagodnie uspokajająco, odprężają i wyciszają, ułatwiają zasypianie i podnoszą jakość snu. I co najważniejsze, bezpieczne w stosowaniu, nie otumaniają i nie uzależniają jak silne leki na receptę.

    Dostępne szeroko w postaci tabletek, syropów czy naparów suplementy i preparaty nasenne, zawierają zazwyczaj wyciągi z chmielu, melisy, kozłka lekarskiego, głogu, dziurawca czy mięty pieprzowej. Jeśli zadajemy sobie pytanie, jak spać lepiej, spróbujmy sięgnąć po któryś z naturalnych leków nasennych, zwłaszcza tak zwanych preparatów skojarzonych, zawierających dodatkowo witaminy, minerały i aminokwasy (np. tryptofan).

    Dobrym i skutecznym środkiem jest także melatonina na sen. Jest to naturalny hormon wytwarzany w szyszynce, odpowiedzialny za prawidłowy rytm czuwania i snu. Przyjmuje się ją przez dwa, trzy tygodnie, w dawkach od 1 mg do 5 mg na dobę, na godzinę przed snem. Jest szczególnie polecana w przypadku zaburzeń snu w cyklu dobowym.

    Ciekawym i skutecznym rozwiązaniem są także kapsułki i tabletki, w których składzie znaleźć można i surowce roślinne, i melatoninę. Tego rodzaju środki (np. Melatolin Plus), ze względu na dostępność bez recepty oraz optymalną skuteczność, cieszą się coraz większą popularnością wśród osób borykających się z różnego rodzaju kłopotami ze snem.

    Bezsenność, traktowana dzisiaj przez medycynę jako odrębna jednostka chorobowa, może przyczynić się do poważnych zakłóceń w funkcjonowaniu organizmu. Dlatego też nie wolno jej lekceważyć. Zanim jednak zastosujemy środki ostateczne w postaci syntetyków, warto zadbać o właściwą higienę snu i ewentualnie wspomóc się ziołowymi specyfikami.

    • Facebook

    Leave a Comment

    Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

    This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

    This div height required for enabling the sticky sidebar