Portal o zdrowiu

    Zacznij żyć zdrowiej!

    img

    Spadek odporności, czyli jak wzmocnić organizm

    /
    /
    /
    43 Views
    Najlepszym obrońcą przed patogenami, a w konsekwencji przed chorobami, jest sam organizm wyposażony w naturalne mechanizmy odpornościowe. System immunologiczny jest w stanie wykryć i unicestwić nawet komórki rakowe. Jest jednak pewien podstawowy warunek, musi być mianowicie zdrowy i skuteczny. Tymczasem jego prawidłowe funkcjonowanie mogą zaburzyć określone czynnikichoroby, nieodpowiednia dieta, stres, niehigieniczny tryb życia. Dowiedz się, jak wzmocnić organizm i poprawić naturalną odporność.

    Przyczyny osłabienia i obniżonej odporności

    Poza rzadkimi przypadkami wrodzonych niedoborów odporności, na osłabienie funkcjonowania systemu immunologicznego w znacznym stopniu ma wpływ sposób odżywiania i styl życia. Słaba odporność to niejednokrotnie wynik zaniedbańzłej diety, braku aktywności fizycznej, niewłaściwej higieny. Bywa i tak, że przyczyna leży w nadużywaniu alkoholu, bądź też nieodpowiednim stosowaniu antybiotyków.

    Inną kwestią okresowe niedobory odporności wynikające z chorób czy zmian pór roku. Takich przejściowych stanów doświadczamy wielokrotnie, często objawiają się one niegroźnymi infekcjami górnych dróg oddechowych. Jeśli jednak wstępują zbyt często, nie wolno ich lekceważyć, mogą bowiem sygnalizować poważne schorzenie skutkujące zaburzeniami w naturalnych mechanizmach obronnych organizmu.

    Jak wzmocnić osłabiony organizm i nie obawiać się bakterii i wirusów?

    Po pierwszedieta wspomagająca odporność

    Niezależnie od tego, czy chodzi o wzmocnienie organizmu po chorobie, czy poprawę słabej odporności powstałej w wyniku zaniedbań, właściwa dieta jest warunkiem koniecznym do odzyskania naturalnego stanu równowagi i co za tym idzie, należytego funkcjonowania układu odpornościowego.

    Nieprawidłowe odżywianie, ale i niedobór wagi, pozbawia organizm wielu cennych i niezbędnych składników odżywczych, w tym witamin i minerałów, niezastąpionego żelaza i dobrych tłuszczów, błonnika i przeciwutleniaczy.

    Jak temu zaradzić? Dostarczając organizmowi naturalnych witamin oraz mikro- i makroelementów, czyli wprowadzając do jadłospisu jak najwięcej surowych warzyw, mleko i jego przetwory, morskie ryby, wątróbkę, rośliny strączkowe, orzechy i nasiona, pełnoziarniste produkty zbożowe, cytrusy i inne owoce, miód zamiast cukru.

    Z kolei do minimum powinno się ograniczyć spożywanie żywności wysoko przetworzonej. Zawiera ona z reguły mnóstwo węglowodanów spowalniających działanie mechanizmów obronnych i tłuszczów zwierzęcych niekorzystnie wpływających na krwinki białe. Ponadto produkty gotowe i półprodukty niesłychanie ubogie w pożyteczne składniki bioaktywne, takie jak witaminy, minerały, czy błonnik.

    Czytaj też: Domowe sposoby na odporność

    Po drugiesen i wypoczynek

    Badania naukowe potwierdziły, że sen ma prawdziwie dobroczynny wpływ na odporność organizmu, podobnie jak pełnowartościowy odpoczynek. Organizm wypoczętego i wyspanego człowieka znacznie lepiej radzi sobie z różnymi bakteriami czy wirusami, a z kolei przemęczenie i niedostateczna ilość snu wpływają na jego osłabienie. Wzmocnienie osłabionego organizmu to zatem nie tylko jego prawidłowe odżywianie, ale i zapewnienie stałego rytmu pracawypoczynek, czuwaniesen (około 7-8 godzin na dobę).

    Z kwestią wypoczynku łączy się następny, dokuczliwy problem współczesnego życia, mianowicie stres. Lekarze zgodnistres może leżeć u podłoża wielu chorób somatycznych i bez wątpienia osłabia nasz układ odpornościowy. Dlatego tak ważne jest niedopuszczanie do tego, aby się kumulował i stosowanie sprawdzonych technik relaksacyjnych. Należą do nich między innymi: masaż, ciepła kąpiel, a także spotkanie i rozmowa z przyjaciółmi, rozrywka, wreszcie niedoceniany, a będący najlepszym lekarstwem śmiech, wyzwalający pozytywne emocje, stymulujący produkcję endorfin i komórek odpornościowych.

    Po trzecieregularna aktywność fizyczna

    Codzienna porcja ruchu, szczególnie na świeżym powietrzu, nie tylko wzmocni organizm, ale także przyczyni się do poprawy ogólnej kondycji i przy okazji pozytywnie wpłynie na naszą sylwetkę.

    Nie muszą to być wcale mordercze ćwiczenia na siłowni czy bieganie maratonów, wystarczy energiczny spacer kilka razy w tygodniu, jazda na rowerze, nordic walking, jogging czy aerobik. Ważne, żeby aktywność fizyczna miała charakter systematyczny, niezależnie od pory roku.

    Po czwartehartowanie organizmu

    Jest sprawą oczywistą, że zahartowany organizm łatwiej znosi wahania temperatury i lepiej sobie radzi z zagrożeniem wirusami. Najprostszym sposobem hartowania ciała jest naprzemienny, ciepły i chłodny prysznic. Należy jednak stopniowo schładzać wodę, aby, przynajmniej na początku, różnica temperatur nie była zbyt duża i gwałtowna. Hartowany w ten sposób organizm aktywizuje układ odpornościowy.

    Po piątenaturalne substancje wzmacniające, zioła na odporność

    Wiadomo od dawna, że regularne spożywanie czosnku chroni przed infekcjami. Warzywo to posiada bowiem silne właściwości przeciwbakteryjne i przeciwwirusowe, ponadto, podobnie jak cebula, mobilizuje system immunologiczny organizmu. Jeśli chodzi o wzmocnienie organizmu (po chorobie i profilaktycznie), niezastąpione są: tran, żeń-szeń, czystek, imbir, sok z surowego buraka oraz koktajle ze świeżych warzyw i owoców.

    Sprawdź: Leki na odporność

    Spadek odporności, czyli jak wzmocnić organizm
    5 (100%) 2 głosów
    • Facebook

    Leave a Comment

    Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

    This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

    This div height required for enabling the sticky sidebar