Strona główna Zdrowie Spadek odporności, czyli jak wzmocnić organizm

Spadek odporności, czyli jak wzmocnić organizm

by Karolina
7 komentarzy

Najlepszym obrońcą przed patogenami, a w konsekwencji przed chorobami, jest sam organizm wyposażony w naturalne mechanizmy odpornościowe. System immunologiczny jest w stanie wykryć i unicestwić nawet komórki rakowe. Jest jednak pewien podstawowy warunek, musi być mianowicie zdrowy i skuteczny. Tymczasem jego prawidłowe funkcjonowanie mogą zaburzyć określone czynniki – choroby, nieodpowiednia dieta, stres, niehigieniczny tryb życia. Dowiedz się, jak wzmocnić organizm i poprawić naturalną odporność.

Przyczyny osłabienia i obniżonej odporności

Poza rzadkimi przypadkami wrodzonych niedoborów odporności, na osłabienie funkcjonowania systemu immunologicznego w znacznym stopniu ma wpływ sposób odżywiania i styl życia. Słaba odporność to niejednokrotnie wynik zaniedbań – złej diety, braku aktywności fizycznej, niewłaściwej higieny. Bywa i tak, że przyczyna leży w nadużywaniu alkoholu, bądź też nieodpowiednim stosowaniu antybiotyków.

Inną kwestią są okresowe niedobory odporności wynikające z chorób czy zmian pór roku. Takich przejściowych stanów doświadczamy wielokrotnie, często objawiają się one niegroźnymi infekcjami górnych dróg oddechowych. Jeśli jednak wstępują zbyt często, nie wolno ich lekceważyć, mogą bowiem sygnalizować poważne schorzenie skutkujące zaburzeniami w naturalnych mechanizmach obronnych organizmu.

Jak wzmocnić osłabiony organizm i nie obawiać się bakterii i wirusów?

Po pierwsze – dieta wspomagająca odporność
sałatka owocowo-warzywna z kawałkami pomarańczy

Niezależnie od tego, czy chodzi o wzmocnienie organizmu po chorobie, czy poprawę słabej odporności powstałej w wyniku zaniedbań, właściwa dieta jest warunkiem koniecznym do odzyskania naturalnego stanu równowagi i co za tym idzie, należytego funkcjonowania układu odpornościowego.

Nieprawidłowe odżywianie, ale i niedobór wagi, pozbawia organizm wielu cennych i niezbędnych składników odżywczych, w tym witamin i minerałów, niezastąpionego żelaza i dobrych tłuszczów, błonnika i antyoksydantów.

Jak temu zaradzić? Dostarczając organizmowi naturalnych witamin oraz mikro- i makroelementów, czyli wprowadzając do jadłospisu jak najwięcej surowych warzyw, mleko i jego przetwory, morskie ryby, wątróbkę, rośliny strączkowe, orzechy i nasiona, pełnoziarniste produkty zbożowe, otręby, cytrusy i inne owoce, miód zamiast cukru.

Z kolei do minimum powinno się ograniczyć spożywanie żywności wysoko przetworzonej. Zawiera ona z reguły mnóstwo węglowodanów spowalniających działanie mechanizmów obronnych i tłuszczów zwierzęcych niekorzystnie wpływających na krwinki białe. Ponadto produkty gotowe i półprodukty są niesłychanie ubogie w pożyteczne składniki bioaktywne, takie jak witaminy, minerały, czy błonnik.

Czytaj też: Domowe sposoby na odporność

Po drugie – sen i wypoczynek

Badania naukowe potwierdziły, że sen ma prawdziwie dobroczynny wpływ na odporność organizmu, podobnie jak pełnowartościowy odpoczynek. Organizm wypoczętego i wyspanego człowieka znacznie lepiej radzi sobie z różnymi bakteriami czy wirusami, a z kolei przemęczenie i niedostateczna ilość snu wpływają na jego osłabienie. Wzmocnienie osłabionego organizmu to zatem nie tylko jego prawidłowe odżywianie, ale i zapewnienie stałego rytmu praca – wypoczynek, czuwanie – sen (około 7-8 godzin na dobę).

Z kwestią wypoczynku łączy się następny, dokuczliwy problem współczesnego życia, mianowicie stres. Lekarze są zgodni – stres może leżeć u podłoża wielu chorób somatycznych i bez wątpienia osłabia nasz układ odpornościowy. Dlatego tak ważne jest niedopuszczanie do tego, aby się kumulował i stosowanie sprawdzonych technik relaksacyjnych. Należą do nich między innymi: masaż, ciepła kąpiel, a także spotkanie i rozmowa z przyjaciółmi, rozrywka, wreszcie niedoceniany, a będący najlepszym lekarstwem śmiech, wyzwalający pozytywne emocje, stymulujący produkcję endorfin i komórek odpornościowych.

Po trzecie – regularna aktywność fizyczna
kobieta ćwiczy w parku

Codzienna porcja ruchu, szczególnie na świeżym powietrzu, nie tylko wzmocni organizm, ale także przyczyni się do poprawy ogólnej kondycji i przy okazji pozytywnie wpłynie na naszą sylwetkę.

Nie muszą to być wcale mordercze ćwiczenia na siłowni czy bieganie maratonów, wystarczy energiczny spacer kilka razy w tygodniu, jazda na rowerze, nordic walking, jogging czy aerobik. Ważne, żeby aktywność fizyczna miała charakter systematyczny, niezależnie od pory roku.

Po czwarte – hartowanie organizmu

Jest sprawą oczywistą, że zahartowany organizm łatwiej znosi wahania temperatury i lepiej sobie radzi z zagrożeniem wirusami. Najprostszym sposobem hartowania ciała jest naprzemienny, ciepły i chłodny prysznic. Należy jednak stopniowo schładzać wodę, aby, przynajmniej na początku, różnica temperatur nie była zbyt duża i gwałtowna. Hartowany w ten sposób organizm aktywizuje układ odpornościowy.

Po piąte – naturalne substancje wzmacniające, zioła na odporność

Wiadomo od dawna, że regularne spożywanie czosnku chroni przed infekcjami. Warzywo to posiada bowiem silne właściwości przeciwbakteryjne i przeciwwirusowe, ponadto, podobnie jak cebula, mobilizuje system immunologiczny organizmu. Jeśli chodzi o wzmocnienie organizmu (po chorobie i profilaktycznie), niezastąpione są: tran, żeń-szeń, czystek, imbir, sok z surowego buraka oraz koktajle ze świeżych warzyw i owoców.

Sprawdź: Leki na odporność

Czytaj więcej

7 komentarzy

Hiacynt 31 stycznia 2019 - 18:54

Mnie bardzo pomogło na wzmocnienie odporności, jak wprowadziłam w życie aktywność regularną, a mianowicie bieganie. Przedtem non stop się przeziębiałam, łapałam katar w razie najmniejszego przeciągu, a i alergiczny katar co roku w okresie kwitnienia mnie dopadał. Odkąd uskuteczniam sesje na bieżni na siłowni zauważyłam, że się już nie przeziębiam ani nie łapię uczuleń. Polecam każdemu. Jednak jedna uwaga, jak zaczniecie biegać czy uprawiać inną dyscyplinę, to zadbajcie o uzupełnianie minerałów i witamin, bo organizm ich wtedy więcej potrzebuje. Wiele cennych substancji tracimy wraz z potem przy wysiłku.

Odpowiedź
EliKowalik 1 lutego 2019 - 13:09

Mam problemy z tarczycą, a moja odporność to ruina. Lekarz powiedział, że powinnam zmienić nawyki żywieniowe, zapisał też tam jakieś preparaty na wzmocnienie. Myślę też o jakiejś aktywności, to też często jest podkreślane, że pomaga. A u mnie w tej kwestii totalna porażka 🙁 Sport nigdy nie był moją mocną stroną. Znacie jakieś formy aktywności dobre dla osoby początkującej, tak żeby robić to z przyjemnością i żeby nie było zbyt forsowne, żeby się nie zniechęcić.

Odpowiedź
Yellowplum 1 lutego 2019 - 17:43

EliKowalik, właśnie o to chodzi, żebyś sama się zastanowiła i wybrała sposób aktywności dla siebie. Co z tego, że ja powiem, że np. boks-aerobik jest super, jak tobie nie będzie taka forma odpowiadać. Sama musisz wybrać, jednak co mogę ci poradzić, to na początek wybierz coś delikatnego, może jakiś taniec, basen, nordic walking? A może inwestycja w rower lub domową maszynę do ćwiczeń (bieżnię, orbitrek)?

Odpowiedź
Mary4433 3 lutego 2019 - 21:06

Ja również polecam bieganie, dla mnie to lekarstwo na wszystkie dolegliwości. Zacznijcie biegać a zobaczycie, że nie tylko sylwetka na tym zyska, ale i zdrowie. Ja dzięki bieganiu pozbyłam się problemów z drogami oddechowymi i bólów pleców. Nie przeziębiam się i nie miewam alergii. Mam pełno energii, siły, wstaję rano z otwartym umysłem i pełnią witalności 😀

Odpowiedź
MichaelPP 4 lutego 2019 - 15:31

Po długiej chorobie ciężko było mi odzyskać pełnię sił i odporność. Pomógł mi i pomaga do tej pory sok z trawy pszenicznej. Do tego wspomagam się koktajlami i ziołami.

Odpowiedź
Julita35 11 lutego 2019 - 14:59

Czystek jest bardzo pomocny na wzmocnienie odporności. Piję od paru miesięcy i widzę różnicę. Do tego zdrowe odżywianie oczywiście.

Odpowiedź
LemonLime 20 lutego 2019 - 16:38

Cytrusy, sok z granatów, sok z pokrzywy, suszone żurawiny, orzechy i ziarna, zielone warzywa – jak najwięcej takich produktów w diecie, a organizm się odwdzięczy 😉

Odpowiedź

Dołącz do dyskusji

* Korzystając z tego formularza wyrażasz zgodę na przechowywanie i przetwarzanie swoich danych przez tę stronę internetową.

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.

Ta strona wykorzystuje pliki cookie w celu poprawy komfortu użytkowania. Zakładamy, że nie masz nic przeciwko temu, ale możesz zrezygnować, jeśli chcesz. Akceptuję Czytaj więcej

Polityka prywatności i plików cookie