Portal o zdrowiu

Zacznij żyć zdrowiej!

img

Smak i zdrowie na talerzu – najlepsze sposoby na szparagi

/
/
/
103 Views
Szparagi nie należą do czołówki najpopularniejszych warzyw z powodu dość wysokiej ceny oraz sezonowości. Jednak w miarę możliwości warto jak najczęściej wprowadzać je do jadłospisu – są bardzo zdrowe, a jeśli dobrze je przyrządzimy, odwdzięczą się nam świetnym smakiem.

Szparagi – właściwości prozdrowotne

Są niskokaloryczne, a równocześnie obfitują w wiele cennych składników pokarmowych, dlatego warto korzystać z ich bogactwa, gdy tylko jest na nie sezon. W szparagach znajdziemy witaminy: C, A, B, K, kwas foliowy, a także żelazo, potas, cynk, selen, fosfor, mangan. Jest w nich dużo cennego błonnika pokarmowego, sporo białek i fitosteroli oraz asparagina, inulina i glutation.

Szparagi korzystnie oddziałują na organizm w wielu aspektach, a spośród ich najważniejszych właściwości warto wymienić: przeciwdziałanie zaparciom, wspomaganie procesów trawiennych i przemiany materii, delikatne działanie moczopędne i oczyszczające, wpływ na zachowanie prawidłowej krzepliwości krwi. Ponadto szparagi pomagają regulować ciśnienie krwi, wykazują też działanie przeciwzapalne i przeciwnowotworowe.

Jak gotować szparagi?

Szparagi występują w trzech jadalnych wariantach – zielonym, białym i fioletowym, przy czym dwie pierwsze odmiany spotykane są najczęściej. Wielu osobom już samo gotowanie szparagów wydaje się trudne, nie wspominając o ich przyrządzeniu.

Pierwszym krokiem przed wrzuceniem szparagów na wrzątek powinna być ich prawidłowa obróbka, a dokładniej obieranie. Szparagi białe obieramy dość grubo, ściągając włókna z całej ich objętości poniżej główki. Szparagi zielone natomiast należy obierać tylko do 1/3 wysokości rozpoczynając od grubszej końcówki. Należy też pamiętać o odcięciu zdrewniałych części szparagów.

Aby ugotować szparagi, warto użyć wysokiego garnka, w którym warzywo spocznie w pozycji pionowej. Związujemy szparagi w pęczek i wkładamy do wrzącej osolonej wody, po czym gotujemy przez około 10 minut w przypadku zielonej odmiany i około 15 minut w przypadku odmiany białej.

Jak przyrządzić szparagi?

Szparagi w wersji obiadowej mogą występować jako składnik tart, omletów i zapiekanek, albo jako samodzielny dodatek do drugich dań.

Z czym podawać szparagi? Najbardziej pasują do nich aromatycznie zamarynowane mięsa oraz pieczone lub grillowane ziemniaki, a także inne warzywa, np. papryka czy pomidory. Popularnym sposobem na szparagi jest owijanie ich w plastry szynki lub boczku. Warto też pamiętać o przygotowaniu do nich esencjonalnych sosów.

Szparagi – przepisy

Przepis na szparagi w sosie holenderskim

Ciekawym pomysłem na szparagi jest ugotowanie ich w wodzie ze szczyptą soli, łyżką cukru i masła i podanie w towarzystwie jednego lub kilku różnych wyrazistych sosów, które będą doskonałym dopełnieniem ich delikatnego smaku. Najbardziej charakterystycznym sosem pojawiającym się w zestawieniu ze szparagami jest sos holenderski. Tradycyjne przepisy mówią o tym, aby przygotować go na bazie żółtek, masła i soku z cytryny, jednak warto go nieco urozmaicić i nadać bardziej cytrusową postać.

Do wykonania takiego sosu potrzebne będą: kostka masła, 3 żółtka, pół szklanki soku pomarańczowego, duża szczypta szafranu, pół szklanki białego wina, sól i pieprz do smaku. Masło roztapiamy. Do metalowej miseczki wbijamy żółtka i wstawiamy ją na gorącą kąpiel wodną. Dodajemy szafran, wino i sok pomarańczowy, intensywnie ubijając. Następnie, nadal ubijając, powoli dodajemy masło. Na koniec doprawiamy solą i pieprzem.

Przepis na szparagi w sosie paprykowo-ziołowym

Innym przykładem idealnego sosu do szparagów jest sos paprykowo-ziołowy. Potrzebne składniki to: 2 papryki czerwone, świeże zioła, np. tymianek, estragon, natka pietruszki, oregano, pół szklanki śmietany 18%, 4 łyżki słodkiej śmietanki, 2 ząbki czosnku, sól i pieprz.

Wydrążone i przekrojone na pół papryki pieczemy przez 20 minut, po czym studzimy i kroimy na drobniutkie kawałeczki. Czosnek i zioła siekamy. Śmietany łączymy ze sobą, dodajemy paprykę, czosnek i zioła, doprawiamy solą i pieprzem.

Przepis na szparagi w sosie balsamicznym

Sos do szparagów możemy też sporządzić na bazie octu balsamicznego – doda im on bardzo wyrazistego charakteru. Przygotowujemy: pomidora, cebulę, garść szczypiorku, 3 duże łyżki octu balsamicznego, 4 łyżki sosu sojowego, pół szklanki oliwy, cukier, sól, pieprz.

Obranego pomidora i cebulę kroimy w drobną kostkę, szczypiorek siekamy. Ocet mieszamy z oliwą, sosem sojowym, solą, pieprzem, cukrem, po czym dodajemy posiekane uprzednio warzywa.

  • Facebook
  • Twitter
  • Google+
  • Linkedin
  • Pinterest
It is main inner container footer text