Portal o zdrowiu

    Zacznij żyć zdrowiej!

    img

    Słaba odporność organizmu – przyczyny, objawy, zapobieganie

    /
    /
    /
    36 Views
    Każdy organizm wyposażony jest w system odpornościowy, który umożliwia mu przetrwanie w środowisku pełnym bakterii, wirusów i innych szkodliwych dla niego drobnoustrojów. Niekiedy jednak ów system zawodzi, mówimy wtedy o obniżonej odporności lub w skrajnych sytuacjach o jej braku. Przyczyny osłabienia naturalnej odporności mogą być różne, niekiedy występuje ono okresowo, na przykład w związku z tak zwanym przesileniem zimowym. Na szczęście w większości przypadków możemy wzmocnić naszą odporność naturalnymi, czy wręcz domowymi sposobami.

    Z czego wynikają zaburzenia odporności?

    Nie wszystkie drobnoustroje, z którymi mamy do czynienia w ciągu całego życia, dla naszego organizmu szkodliwe. Niektóre z nich, na przykład te wchodzące w skład jelitowej flory bakteryjnej, czy też flory saprofitycznej obecnej na skórze, wręcz niezbędne dla prawidłowego funkcjonowania poszczególnych organów. Jeśli natomiast chodzi o szkodliwe patogeny, napotykają one na różne blokady, mające za zadanie obronę organizmu. Pierwszą barierą ochronną jest skóra i błony śluzowe. Jednak najważniejszą rolę w utrzymaniu właściwej odporności pełnią poszczególne elementy systemu immunologicznego.

    Zaburzenia odporności mogą mieć charakter wrodzony lub nabyty. Wrodzone defekty immunologiczne zjawiskiem dość rzadkim i mają podłoże genetyczne. Zaburzenia nabyte wynikają natomiast z kilku, stosunkowo łatwych do zdiagnozowania przyczyn.

    Po pierwsze, okresowe niedobory odporności mogą być rezultatem stosowania określonych leków, przede wszystkim antybiotyków, leków immunosupresyjnych i przeciwnowotworowych oraz niektórych zabiegów, na przykład radioterapii.

    Po drugie odporność może ulec osłabieniu na skutek chorób takich jak cukrzyca, a nawet pospolitych infekcji. Szczególnym przypadkiem jest zespół nabytego niedoboru odporności (AIDS) spowodowany zarażeniem wirusem HIV.

    Jednak najczęściej słaba odporność organizmu to rezultat zaniedbań, mianowicie nieodpowiedniego odżywiania, braku aktywności fizycznej, zwłaszcza na powietrzu, niehigienicznego stylu życia.

    Jakie zależne od nas czynniki wpływają na obniżenie odporności?

    Podstawowe znaczenie dla prawidłowego funkcjonowania systemu immunologicznego ma dieta. Wszelkie niedobory substancji odżywczych niezbędnych organizmowi, przede wszystkim witamin i minerałów, powodują, że staje się on mniej odporny lub całkowicie nieodporny na infekcje. Dlatego też często w kuracjach wzmacniających stosuje się na przykład witaminy na odporność.

    Tymczasem tak powszechna dzisiaj wysoko przetworzona żywność jest uboga w składniki bioaktywne, w tym wspomniane witaminy oraz mikro- i makroelementy, dobre tłuszcze, pożyteczne bakterie, błonnik pokarmowy, antyoksydanty. Substancje te ulegają bowiem zniszczeniu podczas procesów obróbki i konserwacji. W zamian otrzymujemy sztuczne barwniki i aromaty, nasycone kwasy tłuszczowe, ogromne ilości soli i cukru, konserwanty, polepszacze smaku itp. Do tego jemy stanowczo za mało warzyw i owoców, przede wszystkim surowych.

    Na stan odporności organizmu ma wpływ nie tylko nasza kondycja fizyczna, ale i psychiczna. Stres, pośpiech, brak snu, przemęczenie, osłabiają układ immunologiczny. Udowodniono naukowo, że gdy we krwi wzrasta poziom kortyzolu, hormonu stresu, spada jednocześnie liczba leukocytów i produkcja przeciwciał. Nie pomaga też siedzący tryb życia i brak aktywności fizycznej.

    Kolejnym czynnikiem obniżającym odporność jest nadużywanie alkoholu oraz inne używkipapierosy, narkotyki, zbyt duże ilości kofeiny. Niszczą one komórki odpornościowe oraz niektóre cenne składniki odżywcze. Wreszcie obniżona odporność organizmu może być efektem braku higieny, co naraża nas na spotęgowany kontakt z patogenami. Przejściowe niedobory immunologiczne występują również w przypadku nieumiejętnego stosowania antybiotyków, bez wsparcia probiotykami.

    Jak wzmocnić osłabiony organizm?

    O ile na niedobory wrodzone nie mamy wpływu, o tyle osłabioną odporność możemy wzmocnić nawet bez sięgania po środki farmakologiczne. Jest to kwestia o tyle istotna, że co prawda stany obniżonej odporności mogą mieć charakter przejściowy i łagodny przebieg, ale mogą też przeistoczyć się w bardzo poważną chorobę zagrażającą życiu. Niepokojącym sygnałem i swoistym ostrzeżeniem powinny być dla nas takie objawy osłabienia organizmu, jak częste infekcje dróg oddechowych, zwiększona podatność na zachorowania, przewlekłe wyczerpanie, brak sił witalnych i zmęczenie.

    Jeśli chodzi o przejściowe niedobory, to wzmocnieniu odporności z pewnością będzie służyć prawidłowa, dobrze zbilansowana, obfitująca w witaminy i minerały dieta. Powinno się wzbogacić o surowe lub gotowane na parze warzywa, miód, cytrusy i inne produkty zawierające witaminy C, A i B6 oraz kwasy Omega-3. Dodatkowym wzmocnieniem dla organizmu mogą być także odpowiednio skomponowane suplementy diety na odporność. Ograniczyć należy natomiast spożycie węglowodanów i generalnie żywności przetworzonej, unikać całkowicie używek.

    Czytaj więcej o diecie na odporność

    Ważną rolę odgrywa zdrowy tryb życiaregularna aktywność fizyczna, prawidłowy sen i niezbędny odpoczynek, zmniejszenie poziomu stresu. Musimy nauczyć się relaksować, wypoczywać i oddawać przyjemnościom. Do lepszej kondycji psychofizycznej i poprawy funkcjonowania systemu immunologicznego bez wątpienia przyczyni się też hartowanie organizmu, na przykład poprzez naprzemienne ciepłe i zimne natryski.

    Sprawdź:

    Słaba odporność organizmu – przyczyny, objawy, zapobieganie
    5 (100%) 2 głosów
    • Facebook

    Leave a Comment

    Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

    This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

    This div height required for enabling the sticky sidebar