Strona główna Zdrowie Różeniec górski, czyli złoty korzeń na stres i psychiczną równowagę. Poznaj niezwykłe przymioty tej rośliny

Różeniec górski, czyli złoty korzeń na stres i psychiczną równowagę. Poznaj niezwykłe przymioty tej rośliny

by Karolina
0 komentarzy

Złoty korzeń, korzeń róży, laska Aarona, korona królewska, arktyczny korzeń – to nazwy, którymi określa się roślinę fachowo zwaną różeniec górski (Rhodiola rosea). Te fantastyczne epitety znakomicie oddają nadzwyczajne przymioty różeńca jako zioła o właściwościach leczniczych. Istotą jego oddziaływania jest to, że należy on do tzw. adaptogenów, czyli roślin ułatwiających organizmowi adaptację do szeroko rozumianego stresu. Różeniec jest szczególnie przydatny w przywracaniu równowagi układu nerwowego i poprawie funkcji intelektualnych.

Różeniec górski – pochodzenie, występowanie i skład rośliny

Różeniec górski to roślina z rodziny gruboszowatych, znana od wielu wieków medycynie chińskiej, używana też od dawien dawna przez ludy eurazjatyckie w celach leczniczych. Występuje na terenach arktycznych i wysokogórskich na półkuli północnej, w Europie, Azji i Ameryce Północnej. I chociaż oficjalne badania jej właściwości rozpoczęto dopiero w XX wieku, to medycyna ludowa już wcześniej przypisywała złotemu korzeniowi zdolność do zwiększania wydolności fizycznej i umysłowej oraz odporności na stres, co zostało współcześnie naukowo potwierdzone.

Do celów leczniczych wykorzystuje się kłącze i korzenie, zawierają one bowiem najwięcej wartościowych substancji. Należą do nich przede wszystkim rosavina, obniżająca poziom stresu i ułatwiająca przywrócenie naturalnej równowagi w organizmie oraz salidrozyd chroniący neurony przed stresem oksydacyjnym. Ponadto różeniec zawiera inne cenne związki, takie jak flawonoidy, fitosterole, katechiny, proantocyjanidyny. Dzięki bogatej zawartości roślina okazuje się przydatna nie tylko w odniesieniu do układu nerwowego i funkcji umysłowych, ale także w leczeniu szeregu innych dolegliwości zdrowotnych.

Różeniec górski jako przykład roślinnego adaptogenu

Najczęściej stres rozumiemy jako stan napięcia nerwowego. Tymczasem z punktu widzenia medycznego, z sytuacją stresową mamy do czynienia zawsze wtedy, kiedy określone okoliczności, wewnętrzne lub zewnętrzne, zaburzają naturalną równowagę organizmu. Adaptogeny roślinne nie tyle leczą konkretne schorzenia, co przywracają stabilność i właściwy balans w funkcjonowaniu poszczególnych organów i układów tak, aby organizm mógł sobie poradzić z niekorzystnymi czynnikami. Adaptogeny pełnią funkcję ochronną w stosunku do narządów i organów, wzmacniają odporność i tym samym ułatwiają organizmowi dostosowanie się do zaistniałych warunków.

Jako zioło adaptogenne różeniec, obok wielu innych oddziaływań, korzystnie wpływa na układ nerwowy, poprawia odporność na stres, wspomaga pracę mózgu, polepsza pamięć i koncentrację oraz zdolność przyswajania wiedzy. Dodaje siły i energii, wykazuje też właściwości antydepresyjne. Co ważne, aktywne substancje obecne w Rhodiola rosea pomagają obniżyć poziom stresu i przystosować się do zaistniałej sytuacji, nie zakłócając przy tym normalnych funkcji organizmu, a wywierając jedynie taki wpływ, jaki jest niezbędny dla przywrócenia równowagi.

różeniec górski, Rhodiola rosea

Różeniec górski – właściwości prozdrowotne

Wśród rozlicznych przymiotów Rhodiola rosea wymienić należy przede wszystkim:

Pozytywny wpływ na układ nerwowy i psychikę

Istotną i rzadko występującą cechą tej rośliny jest to, że jednocześnie pobudza do działania i uspokaja centralny system nerwowy. Wspierając pracę mózgu i układu nerwowego zarazem wycisza i usuwa napięcie oraz dodaje energii, poprawia nastrój, likwiduje zmęczenie.

Ochrona serca

Różeniec górski zwiększa zasoby energetyczne mięśnia sercowego, chroni serce przed arytmią oraz czynnikami stresowymi prowadzącymi do jego uszkodzeń, normalizuje ciśnienie krwi, zmniejsza zagrożenie skutkami niedotlenienia.

Zwiększenie odporności

Roślina ta ma pozytywny wpływ na pracę układu immunologicznego. Stymulując produkcję komórek NK, czyli specyficznych, pełniących szczególną rolę komórek odpornościowych, zwiększa aktywność odpornościową organizmu i wpływa na przywrócenie stanu homeostazy.

Poprawa wydolności i ochrona mięśni

Arktyczny korzeń znacząco zwiększa wydolność i wytrzymałość sportowców powodując wzrost procesów anabolicznych oraz efektywne wykorzystanie rezerw energetycznych. Jednocześnie wykazuje działanie przeciwzapalne i pomaga ochronić tkankę mięśniową przed uszkodzeniami.

Działanie antyoksydacyjne

Wykazując niezwykłą właściwość minimalizowania skutków niedotlenienia organizmu, jednocześnie różeniec efektywnie niszczy wolne rodniki, działa przeciwzakrzepowo i przeciwnowotworowo. Dzięki zawartości substancji jaką jest salidrozyd, chroni przed stresem oksydacyjnym także neurony zapobiegając chorobom neurodegeneracyjnym.

Znaczenie profilaktyczne

Ponieważ znajdujące się w kłączach i korzeniach substancje czynne działają przeciwzapalnie i antyoksydacyjnie, różeniec górski może być z powodzeniem stosowany w profilaktyce różnych chorób, jak również jako środek opóźniający proces starzenia się organizmu. Zalecany jest także w okresach przemęczenia, osłabienia czy rekonwalescencji, ponieważ wzmacnia zarówno ciało, jak i psychikę.

Znaczenie różeńca górskiego dla lepszej kondycji psychicznej

Ekstrakt z Rhodiola rosea pomaga przywrócić równowagę psychiczną i emocjonalną i to niezależnie od długości doświadczanego stresu. Oddziaływanie rośliny jako adaptogena ma szeroki zakres, z jednej strony bowiem pobudza układ nerwowy, z drugiej zaś działa uspokajająco i odprężająco. Aktywizuje funkcje umysłowe i jednocześnie redukuje napięcie, stabilizuje nastrój i niweluje zmęczenie.

Stymulacja układu nerwowego

Zasadniczą rolę odgrywają w tym przypadku substancje nazywane nootropami, mające korzystny wpływ na szereg procesów zachodzących w centralnym układzie nerwowym. Po pierwsze, powodują one zwiększenie zdolności umysłowych poprzez podwyższenie ich wydajności, po drugie normalizując pracę systemu nerwowego, sprzyjają odprężeniu i poprawie nastroju.

To wielokierunkowe oddziaływanie nootropów, inaczej boosterów mózgu, jest rezultatem ich szczególnej właściwości, kontrolują one mianowicie neuroprzekaźniki, substancje odpowiedzialne za przekazywanie sygnałów między komórkami nerwowymi, takie jak dopamina czy serotonina. Ponadto nootropy regulują połączenia między poszczególnymi obszarami mózgu oraz zwiększają jego ukrwienie.

Przeczytaj także recenzję nowego wieloskładnikowego boostera mózgu: Brain Actives

Wspomaganie procesów myślowych

Boostery mózgu zdecydowanie wpływają na jakość funkcji umysłowych. Podwyższają wydajność procesów myślowych, usprawniają koncentrację i proces uczenia się, polepszają pamięć. Stąd różeniec polecany jest szczególnie w okresach intensywnej aktywności umysłowej, gdyż bez wątpienia rozwija nasze zdolności intelektualne.

Podnoszenie odporności na stres

Kolejną ważną cechą Rhodiola rosea, podobnie jak innych adapogenów roślinnych, jest zwiększenie odporności na wszelkiego rodzaju sytuacje stresowe i przywracanie naturalnej równowagi, przede wszystkim psychicznej. Badania wykazały, że substancje zawarte w różeńcu obniżają poziom kortyzolu, czyli hormonu stresu, łagodzą niepokój, poprawiają nastrój.

Środek pomocniczy na depresję

Z racji swoich właściwości różeniec może być pomocny w leczeniu łagodnych i umiarkowanych stanów depresyjnych. Wykazano bowiem, że w tego rodzaju przypadkach jest on niemal tak samo skuteczny jak syntetyczne leki, mianowicie łagodzi depresję, nie powodując przy tym nieuniknionych przy zażywaniu syntetyków skutków ubocznych i nie obciążając organizmu.

różeniec górski, złoty korzeń

Jak stosować arktyczny korzeń?

Różeniec górski jest szeroko dostępny w postaci kapsułek, także wegańskich, ekstraktu, wreszcie proszku, na który składa się rozdrobniony korzeń rośliny. Można także samodzielnie sporządzić nalewkę z pokruszonego kłącza, zalewając go spirytusem i odstawiając na 2 tygodnie.

Rhodiolę powinno się przyjmować rano lub przed zwiększonym wysiłkiem umysłowym bądź fizycznym, natomiast zażycie przed samym snem może niekiedy, z uwagi na stymulujące właściwości, powodować trudności z zasypianiem.

Chociaż nie stwierdzono, aby różeniec wywoływał niebezpieczne skutki uboczne, to jednak należy przy jego stosowaniu zachować umiar i ostrożność, a w przypadku zażywania antydepresantów, koniecznie skonsultować przyjmowanie ekstraktu z ziela z lekarzem.

Źródła:

Czytaj więcej

Dołącz do dyskusji

* Korzystając z tego formularza wyrażasz zgodę na przechowywanie i przetwarzanie swoich danych przez tę stronę internetową.

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.

Ta strona wykorzystuje pliki cookie w celu poprawy komfortu użytkowania. Zakładamy, że nie masz nic przeciwko temu, ale możesz zrezygnować, jeśli chcesz. Akceptuję Czytaj więcej

Polityka prywatności i plików cookie