Portal o zdrowiu

    Zacznij żyć zdrowiej!

    img

    Problemy z zasypianiem – jak sobie z tym radzić?

    /
    /
    /
    103 Views
    Wszyscy wiemy, że dobry sen jest warunkiem właściwego funkcjonowania organizmu, ponieważ to w trakcie nocnego odpoczynku regeneruje on swoje siły i zasoby. Niestety coraz więcej osób doświadcza rozmaitych zaburzeń snu, a to w postaci bezsenności, a to trudności z zasypianiem, czy wreszcie częstego budzenia się w nocy. Jedną z najczęstszych dolegliwości problemy z zasypianiem.

    Dlaczego nie możemy zasnąć?

    Zapewne każdy z nas przeżył sytuację, kiedy to mimo ogromnego zmęczenia i senności nie można było wyciszyć gonitwy myśli, a zamiast zasnąć, wierciliśmy się w łóżku bezskutecznie próbując znaleźć wygodną pozycję i wymarzone ukojenie. Dopóki tego rodzaju problemy z zaśnięciem pojawiają się incydentalnie, nie ma jeszcze powodu do zmartwień.

    Sprawa staje się poważna wtedy, kiedy niemożność zaśnięcia dopada nas systematycznie, parę razy w tygodniu. Trzeba wówczas koniecznie zareagować, ponieważ długotrwałe zaburzenia senne nie tylko dezintegrują nasze codzienne funkcjonowanie, ale też mogą spowodować poważne choroby psychosomatyczne.

    Musimy sobie uświadomić, że w wielu przypadkach problemy ze snem to efekt przeżytego dnia, jakość snu w znacznej mierze zależy bowiem od jakości życia w ciągu dnia. Stres i kłopoty towarzyszące nam w codziennym życiu generują zwiększone napięcie i rozdrażnienie. Dochodzi do spotęgowanego wydzielania tak zwanych hormonów stresu, czyli adrenaliny i noradrenaliny, mózg stymuluje organizm do pozostawania w stanie gotowości do działania, w rezultacie czego nie może się wyciszyć do tego stopnia, aby zapaść w sen. Skutki zaś opłakane dla naszego zdrowia i samopoczucia, kładziemy się zmęczeni i niewyspani i równie zmęczeni i niewyspani wstajemy rano.

    Zaburzenia snu jako sygnał poważnych problemów

    Współczesna medycyna traktuje bezsenność nie tylko jako objaw, ale jako samodzielną jednostkę chorobową. Kwestia jest o tyle poważna, że rozmaite formy bezsennościzbyt krótki, płytki sen, niemożność zaśnięcia czy budzenie się w nocy, dotyczą około 30% dorosłych, co więcej, coraz częściej tego typu kłopoty mają ludzie bardzo młodzi. Co prawda ich przyczyną mogą być choroby, na przykład depresja czy zaburzenia lękowe, bądź okoliczności zewnętrzne, takie jak osobista tragedia, to jednak u podłoża większości problemów z zasypianiem leżą czynniki stresogenne związane z codziennym funkcjonowaniem.

    Jeśli tego typu kłopoty się pojawiają, powinno to stanowić sygnał alarmowy i skłonić nas do podjęcia odpowiednich kroków. Istnieją różne naturalne sposoby na zasypianie, które warto wykorzystać zawczasu. Jeśli zlekceważymy pierwsze niepokojące objawy, możemy doprowadzić do przewlekłej bezsenności, która bezwzględnie wymaga specjalistycznego leczenia.

    Jak szybko zasnąć i dobrze spać?

    Idealnym rozwiązaniem byłoby unikać wszelkiego rodzaju stresów w codziennym życiu. Ponieważ jednak nie jest to możliwe, trzeba zadbać o odpowiednią higienę snu.

    Chodzi o przestrzeganie kilku ważnych zasad opracowanych przez specjalistów medycyny snu:

    1. Łóżko powinno być wygodne, a jednocześnie bezpieczne dla naszego kręgosłupa, sypialnia zaś odizolowana od natarczywych dźwięków i zaciemniona. Przed spaniem należy pomieszczenie i pościel wywietrzyć. Znacznie lepiej śpi się w chłodnym miejscu, dlatego temperatura w pomieszczeniu powinna wynosić co najwyżej kilkanaście stopni.
    2. Każdego dnia należy kłaść się o tej samej porze i o tej samej wstawać. Na dwie godziny przed pójściem spać dobrze jest się zrelaksować, na przykład czytając lekką książkę, stosując aromaterapię lub słuchając muzyki relaksacyjnej. W internecie jest dostępna specjalna muzyka do zasypiania, charakteryzująca się dźwiękami o określonych częstotliwościach i barwie sprzyjających wchodzeniu w stan snu.
    3. Wieczorem należy natomiast unikać silnych bodźców w postaci agresywnej muzyki, pełnych napięcia filmów, oglądania telewizji w łóżku, zwłaszcza programów budzących skrajne emocje.
    4. Zrezygnujmy z większych dawek alkoholu, który w dużych ilościach wcale nie polepsza jakości snu, palenia papierosów bezpośrednio przed spaniem, produktów zawierających kofeinę, ciężkich posiłków.
    5. Tabletki na sen okażą się najpewniej niepotrzebne, jeśli przestawimy się generalnie na zdrowszy tryb życia, zaczniemy regularnie uprawiać sport, dotychczasową dietę zmienimy na lekkostrawną i zaczniemy traktować nocny wypoczynek jako bardzo ważny element naszego życia. Jeśli jednak chcielibyśmy wspomóc się skutecznymi i bezpiecznymi dla zdrowia preparatami ułatwiającymi zasypianie, warto sięgać po suplementy diety zawierające chociażby ekstrakty ziołowe, tryptofan czy melatoninę.

    Poznaj Melatolin Plussuplement diety skuteczny w zwalczaniu problemów ze snem

    • Facebook

    7 Comments

    1. Problemy z zaśnięciem mogą być prawdziwą zmorą życia. Ja tak miałam. Tłukłam się pół nocy z boku na bok nie mogąc wejść w sen. wszystko przez nerwy, gonitwe myśli spowodowaną życiowymi problemami. Z czasem to właśnie trudności z zaśnięciem stały się największym życiowym problemem. Jak raz na tydzień nie możesz zasnąć to nie jest to problem, ale jak męczy cię to codziennie to już tragedia. Byłam normalnie jak wrak człowieka, ale jakoś powoli zaczęłam sobie z tym radzić. I to prostymi sposobami, począwszy od technik relaksacyjnych, przez wyrobienie nawyku chodzenia spać o 23 i ani kwadransa później 😉 i wstawania dokładnie 8 h później, aż po zioła i suple na sen. Wszystko to razem naprawdę działa.

    2. Mnie tam nic nie pomaga. Próbowałam słuchać muzyki na sen i i tak leżałam pół nocy i słuchałam. piłam też zioła ale nic nie dały. Nie wiem, chyba za dużo kawy pije w ciągu dnia, ale muszę bo mam taką pracę że muszę być 100% skupiona, a kawa właśnie mi to zapewnia. Pomóżcie

    3. @ Groszekzielony, spróbuj jednak ograniczyć tą kawę, bo to prawdopodobnie ona trzyma cię właśnei w stanie czuwania i nie pozwala zasnąć. Możesz ją zastąpić innymi substancjami podnoszącymi poziom skupienia, ale nie wpływającymi na jakość snu. Przykładem jest ashwagandha, zielona herbata szczególnie matha, bacopa monnieri, kakao, orzechy, suplementy z magnezem… Polecm też picie dużych ilości wody mineralnej. Jak już musisz pić kawę, to zrób to w godzinach rannych, 1-2 filiżanki, nie więcej.

    4. Od dwóch tygodni nie mogę zasnąć. To chyba jakieś nerwicowe jest, jak siedzę wieczorem w fotelu, bierze mnie senność, a jak kładę się do łóżka momentalnie wszystko odchodzi. Oczy mi się same otwierają, nie chce mi się spać, nawet leżeć. Próbowałam wstawać w takich momentach z łóżka i podejmować jakieś zajęcie, np. czytać, ale nie pomagało. Po ponownym położeniu się, sytuacja się powtarza. Znacie jakieś środki nasenne ale nie takie na receptę, po których ma się bałagan w głowie tylko, ale jakieś delikatne i skuteczne zarazem?

    5. Ja mogę polecić Melatonin Plus. Tym się różnią od typowych tabletek na sen, że poprawiają samopoczucie również w dzień. Przynajmniej ja tak to odczuwam.

    6. Do EdytaK – masz uczulenie na swoje łóżko może 😉 A tak na poważnie, to może naprawdę jest coś na rzeczy, coś, co przeszkadza ci spać a z czego nie zdajesz sobie sprawy,np. Czasem chodzi o jakąś błahostkę np. drażniący zapach płynu do płukania, w którym płukałaś pościel, źle dobrany materac, brzask bijący zza okien… Może też być to kwestia złego ustawienia łóżka w pokoju, zbyt przytłoczonej przestrzeni, duchoty panującej w pokoju, klimatu w sypialni, który mało ma wspólnego z atmosferą senną… Myślałaś o zmianie aranżacji sypialni? Może to pomoże?

    7. Zyyga, Olga dzięki za odpowiedzi. Wszystkie sugestie wprowadziłam w życie i wiecie co? Pomogły! Kupiłam polecane tabletki, zadbałam o zmianę położenia łóżka, rzeczywiście było zbyt blisko drzwi i podświadomie mnie to chyba denerwowało, no i z okien biło światło latarni, więc zmieniłam rolety. Generalnie odczuwam kolosalną poprawę. Jeszcze raz dzięki!

    Leave a Comment

    Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

    This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

    This div height required for enabling the sticky sidebar