Portal o zdrowiu

Zacznij żyć zdrowiej!

img

Oczyszcza organizm, zwalcza niedokrwistość – niesamowity jarmuż

/
/
/
48 Views
Posiada zieloną, brązowo-zieloną lub fioletowo-zieloną barwę, dekoracyjne karbowane liście oraz całe mnóstwo pożytecznych dla zdrowia substancji. Jarmuż, o którym mowa, choć świetnie działa na organizm, nie jest jeszcze zbyt popularnym u nas warzywem. Warto jednak jak najczęściej szukać go w sklepach, a następnie dołączać do codziennego menu. Jakie wartości odżywcze posiada jarmuż, co dobrego robi w naszym organizmie oraz jak przyrządzać to warzywo?

Jarmuż – wartości odżywcze

Jarmuż jest warzywem liściastym należącym do rodziny kapustowatych, choć tak naprawdę, ze względu na wygląd i smak, większość osób kojarzy go bardziej z sałatą niż z kapustą. Koronnym atutem jarmużu jest bardzo wysoka wartość odżywcza. Zawiera duże ilości witaminy K, witaminy A, witaminy E, witaminy C, kwasu foliowego, żelaza, potasu, wapnia. Są w nim także witaminy z grupy B, magnez, mangan, miedź, cynk, sód, selen, fosfor. Poza tym jest kopalnią chlorofilu i innych substancji o działaniu antyoksydacyjnym (m.in. luteiny i zeaksantyny), a także białek, flawonoli, błonnika pokarmowego.

Jarmuż – właściwości i działanie

Jarmuż to jeden z najlepszych sposobów na uzupełnienie niedoborów witaminowych i mineralnych w naturalny sposób. Sięgając często po jarmuż polepszymy krzepliwość krwi, poprawimy zawartość żelaza i hemoglobiny we krwi, a tym samym złagodzimy albo całkowicie pozbędziemy się anemii. Jarmuż pomoże nam również usprawnić system odpornościowy i nerwowy, wpłynie pozytywnie na stan naczyń krwionośnych, serce i krążenie. Jedząc jarmuż łatwiej pozbędziemy się stanów zapalnych, poprawimy stan kości, stawów, skóry, włosów, paznokci, a także pracę aparatu wzrokowego. Kolejną dodatnią właściwością jarmużu jest pomoc w utracie wagi – jest to warzywo bardzo niskokaloryczne, obfituje w błonnik, wspomaga procesy trawienia i pomaga przy spowolnionej przemianie materii.

Do ważnych własności jarmużu należy także wysoki poziom przeciwutleniaczy, dzięki którym warzywo to przeciwdziała nowotworom i starzeniu się organizmu. Nie sposób nie wspomnieć również o działaniu odkwaszającym i oczyszczającym organizm z toksyn, które, dzięki chlorofilowi, jest w przypadku jarmużu bardzo silne.

Jeśli interesują cię inne bogate w cenny chlorofil produkty, polecamy zielony jęczmień.

Jak przygotować jarmuż na surowo?

Choć na pozór trudno zrobić z niego jakąś konkretną potrawę, tak naprawdę jarmuż wyróżnia się dużą wszechstronnością zastosowań. Jest świetnym dodatkiem zarówno do dań na zimno, jak i na gorąco. Jarmuż na surowo możemy dodawać do wszelkich kanapek, sałatek, surówek i drobnych przekąsek. Doskonałym i niezwykle zdrowym pomysłem na jarmuż są koktajle. Smoothie z jarmużu łatwo przyrządzimy miksując jego liście z innymi warzywami i/lub owocami (np. z kiwi, jabłkiem, selerem naciowym, ogórkiem).

Jak przyrządzić jarmuż na ciepło?

Opcją, która szczególnie spodoba się osobom na diecie, które dbają o jak najniższą kaloryczność posiłków, jest zupa z jarmużu w formie sycącego kremu. Przyrządza się ją podduszając jarmuż i inne wybrane warzywa (np. groszek zielony, ciecierzycę, cebulę, czosnek, pietruszkę etc.), następnie łącząc składniki z chudym bulionem, miksując wszystko na gładką masę, a na koniec doprawiając.

Istnieją także inne przepisy na jarmuż, tak naprawdę jest to bardzo uniwersalne warzywo, które dobrze komponuje się z większością produktów kulinarnych. Jarmuż smażony, jarmuż duszony, zapiekany jarmuż z makaronem i serem, tarta z jarmużem, jarmużowe kopytka – to tylko niektóre z licznych propozycji.

  • Facebook
  • Twitter
  • Google+
  • Linkedin
  • Pinterest
It is main inner container footer text