Portal o zdrowiu

    Zacznij żyć zdrowiej!

    img

    Niezwykłe adaptogeny roślinne – naturalne środki mobilizacji organizmu do walki ze stresem i chorobami

    /
    /
    /
    233 Views
    Wśród występujących na naszej planecie kilkuset tysięcy gatunków roślin są takie, które wyróżniają się szczególnymi cechami. Posiadają bowiem zdolność adaptowania się do skrajnie niekorzystnych warunków, w których żyją i wykształcania szczególnej na nie odporności. Co więcej, niektóre z nich owe właściwości przenoszą na organizmy zjadających je istot – zwierząt i ludzi. Te wyjątkowe rośliny to tak zwane adaptogeny.

    Czym właściwie są adaptogeny?

    Rośliny określane jako adaptogeny, najogólniej rzecz ujmując, wspomagają odporność organizmu na szeroko rozumiany stres. Chodzi w tym przypadku nie tylko o określony stan emocjonalny, ale także o wszelkie niekorzystne warunki i okoliczności, z jakimi musi sobie radzić nasz organizm, a które zaburzają naturalną równowagę.

    Życie w ciągłym napięciu, zanieczyszczenie środowiska, niewłaściwa dieta, brak aktywności fizycznej, hałas i smog, wreszcie w pewnym sensie naturalne zmiany degeneracyjne związane z procesem starzenia, stanowią silny bodziec stresowy dla organizmu. Często bywa tak, że nie radzi on sobie z nadmiarem stresu i reaguje dysfunkcją jakiegoś układu czy organu. Rozwiązaniem kwestii przywracania równowagi organizmu w sytuacji stresogennej mogą być właśnie adaptogeny roślinne.

    Adaptogen przywraca bowiem stabilność i właściwy balans w funkcjonowaniu ważnych układów i organów, mając w ten sposób wszechstronny wpływ na zdrowie całego organizmu. Wzmacnia układ odpornościowy oraz chroni poszczególne narządy, zwiększając tym samym możliwości adaptacyjne organizmu do niekorzystnych warunków sprzyjających powstawaniu chorób.

    Adaptogeny roślinne nie leczą więc konkretnych schorzeń, ale wzmacniają organizm tak, aby samodzielnie poradził sobie z potencjalnym zagrożeniem. Co więcej, rośliny wykazujące właściwości adaptogenne, wywierają tylko taki wpływ na procesy fizjologiczne, jaki jest konieczny, nie blokując i nie zakłócając normalnych funkcji organizmu.

    Najbardziej znane adaptogeny – lista:

    Ashwagandha – roślina pochodząca z Indii, znana także pod nazwą witania ospała, obfituje w niesłychanie istotne dla zdrowia i pobudzające mechanizmy przystosowawcze substancje. Ashwagandha wspiera układ nerwowy ograniczając wpływ bodźców stresowych, chroni serce i układ krwionośny, wspomaga funkcjonowanie układu oddechowego, wątroby, trzustki i nerek. Ma korzystny wpływ na gospodarkę hormonalną, przyczyniając się do poprawy czynności tarczycy i układu rozrodczego. Jest ponadto silnym antyoksydantem, przez co spowalnia procesy starzenia i redukuje ryzyko powstawania chorób nowotworowych.

    Cytryniec chiński – bardzo stary, znany od dwóch tysięcy lat lek roślinny, szczególnie przydatny wtedy, gdy organizm musi sobie poradzić z nadmiernym obciążeniem, czy to wynikającym z choroby, czy wzmożonego wysiłku fizycznego bądź umysłowego. Cytryniec chiński ma korzystny wpływ na funkcjonowanie serca i układu krążenia, przemianę materii, układ oddechowy, wzmacnia odporność, działa przeciwalergicznie, poprawia kondycję psychofizyczną, zmniejsza zmęczenie i stres.

    Różeniec górski – roślina występująca w wysokich partiach gór, między innymi w rejonie Arktyki (stąd inna nazwa – korzeń arktyczny). Trudne warunki środowiskowe spowodowały wykształcenie się szeregu korzystnych, także dla człowieka, cech. Różeniec podnosi odporność na sytuacje stresogenne wzmacniając naturalną barierę ochronną organizmu, przyspiesza regenerację fizyczną i psychiczną, dodaje energii do działania, poprawia samopoczucie i nastrój, pozytywnie oddziałuje na funkcje umysłowe, wykazuje właściwości antyoksydacyjne.

    Gotu Kola – uznawana za symbol tradycyjnej medycyny Indii i Cejlonu. Zawiera mnóstwo cennych składników i wykazuje szereg atrybutów o charakterze leczniczym i prozdrowotnym. Przede wszystkim wspiera układ nerwowy i przywraca jego równowagę. Pozytywnie wpływa na pracę układu sercowo-naczyniowego oraz elastyczność naczyń i ukrwienie tkanek. Wspomaga układ ruchu, wzmacnia tkankę łączną stymulując syntezę kolagenu. Działa przeciwbakteryjnie i przeciwgrzybicznie, przyspiesza gojenie ran i blizn.

    Bacopa monnieri – inaczej bakopa drobnolistna, to roślina również wywodząca się z Indii, szczególnie ceniona w Ajurwedzie. Wykorzystywana w leczeniu wielu chorób, jest szczególnie pożądana w przypadkach intensywnych czynności umysłowych, wpływa bowiem na takie funkcje, jak pamięć, uwaga i koncentracja. Ponadto wzmacnia układ odpornościowy, wykazuje silne właściwości antyoksydacyjne, wpływa na normalizację poziomu cukru we krwi.

    Żeń-szeń – bodaj najbardziej znana roślina pochodząca z Dalekiego Wschodu. Uważa się go za lek uniwersalny, niemal na wszystko, przede wszystkim ze względu na wyjątkową obfitość substancji aktywnych (około 200). W pierwszym rzędzie wspomaga serce i wykazuje działanie przeciwzakrzepowe. Wzmacnia układ odpornościowy, hamuje szkodliwe działania wolnych rodników, przywraca równowagę w gospodarce hormonalnej, obniża poziom cholesterolu i cukru. Ma istotny wpływ na kondycję psychofizyczną oraz zdrowie seksualne. Stymuluje pracę mózgu i jego funkcje. Jedną z odmian tej rośliny jest żeń-szeń syberyjski, charakteryzujący się bardzo podobnymi cechami adaptogennymi.

    Zielona herbata – o jej zaletach słyszeli chyba wszyscy, ze względu na nie określa się ją niekiedy jako najzdrowszy napój świata. Obecne w tej roślinie składniki odżywcze i przeciwutleniacze mają wpływ na szereg ważnych czynności życiowych. Substancją o wybitnym znaczeniu jest przede wszystkim L-Teanina, wspomagająca, wraz z kofeiną, pracę mózgu. Dzięki L-Teaninie zielona herbata działa uspokajająco, redukuje napięcie i stres, rozluźnia i stabilizuje nastrój. Jednocześnie, lekko stymulując funkcje mózgowe, sprzyja lepszej koncentracji. Zielona herbata jest również znana ze swojej pozytywnej roli w procesie przemiany materii.

    Korzeń Maca, czyli trawa pieprzowa, to roślina rosnąca, podobnie jak inne adaptogeny, w ekstremalnych warunkach, mianowicie w Andach, na wysokości 3000-4000 metrów. Jej niezwykły skład i właściwości powodują, że zaliczana jest do tzw. super żywności. Korzeń Maca chroni organizm przed różnymi patogenami i zmniejsza ryzyko wystąpienia nowotworów. Wspomaga pracę najważniejszych układów i narządów, ma znaczący wpływ na wytrzymałość fizyczną oraz funkcje psychiczne – pamięć, koncentrację, uwagę. Dodatkowo zwiększa libido i poprawia jakość spermy.

    Czytaj też: Spirulina i jej działanie na organizm

    • Facebook

    8 Comments

    1. Odkąd odkryłam adaptogeny, nie rozstaję się z nimi 😀 Uważam że są bardzo przydatne w dzisiejszych czasach, kiedy każdy narzeka na stres i związane z nim obniżenie jakości życia. Adaptogeny umożliwiają lepsze funkcjonowanie całego organizmu, naprawiają głowę i ciało, ale oczywiście nic nie dzieje się samo, bez naszej poomocy. Myślę że ideałem jest wprowadzanie technik relaksacyjnych, zmiana trybu życia na zdrowszy, praca nad emocjami i do tego stosowanie adaptogenów. Ja w ten sposób zmieniłam swóje życie o 180 stopni. Przedtem byłam psychicznym wrakiem.

    2. Mary, ja dodałabym jeszcze rozwijanie własnej pasji/hobby. Chodzi o to, by znaleźć sobie w życiu coś, co pozwoli nam na jakiś czas odciąć się od szarej rzeczywistości i da nam wewnętrzną satysfakcję i harmonię. Ja po latach wróciłam do tańca, którym kiedyś się pasjonowałam. zadziałało to na mnie uzdrawiająco.

    3. Do trenujących – wie ktoś czy adaptogeny wpływają też pozytywnie na sprawność fizyczną/budowę masy? Coś mi się obiło o uszy, że tak, ale brak pewności. Jeśli tak, to jakie najbardziej?

    4. Jasne że mają wpływ na sprawność fizyczną. Mogą być też pomocne w budowaniu masy przy odpowiednio dobranym treningu. Wypróbuj sobie korzeń maca, żeń-szeń, różeniec górski, ashwagandhe. Mają wpływ na szybszą regenerację organizmu po wysiłku, regulują procesy metaboliczne, wspierają anabolizm, do tego jeszcze pozytywnie robią na libido 😉

    5. Słyszałem, że nawet niektóre adaptogeny mogą pobudzać wytwarzanie testosteronu (maca, ashwagandha). Chyba się przerzucę na naturalne boostery masy, bo swojego czasu troche za mocno pojechałem z anabolikami… troche się pood względem zdrowotnym odwróciło na niekorzyść

    6. Co do właściwości cennych dla trenujących – większość z adaptogenów (jeśli nie wszystkie) ma jeszcze taką zaletę, że dodają energii i wigoru. To ma bardzo duże znaczenie jak się trenuje kilka razy w tygodniu i czasem nie ma się siły i ochoty na kolejne starcie ze sztangą lub czymś innym… jak dla mnie taki żeńszeń, rhodiola czy maca są lepsze od większości przedtreningówek które są przesadnie szpikowane stymulantami.

    7. Fakt, adaptogeny są baardzo pomocne dla organizmu. Ja ze swojej strony mogę polecić gotu cola. Jeśli chodzi o poprawę samopoczucia i zwiększanie zdolności umysłowych – gigant. Odkąd przyjmuję regularnie, przestały mnie nękać kłopoty z koncentracją nad danym zadaniem (pracuję umysłowo), nie rozpraszam się, pracuję wydajnie i szybko, rano budzę się w pełnej gotowości do wysiłku mentalnego. Jeśli dodam do dawki gotu cola espresso lub zieloną herbatkę, produktywność jeszcze mocniej idzie w górę 🙂 Polecam każdemu, kto boryka się ze zmęczeniem psychicznym i kto ma problemy ze skupieniem uwagi, przyswajaniem wiedzy, itp.

    8. rzeczywiście działanie adaptogenów jest niesamowite. To tak, jakby ktoś dał nam panaceum na większość dolegliwości. Te substancje działają bardzo inteligentnie, zwiększają odporność i odganiają choroby i złe samopoczucie. Ale trzeba pamiętać o przestrzeganiu dawek i dłuższym, regularnym stosowaniu, inaczej ich działanie może nie być tak zauważalne.

    Leave a Comment

    Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

    This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

    This div height required for enabling the sticky sidebar