Strona główna Zdrowie Niedobór jodu – objawy i sposoby uzupełnienia deficytów

Niedobór jodu – objawy i sposoby uzupełnienia deficytów

by Karolina
2 komentarze

Jod to jeden z najważniejszych pierwiastków obecnych w organizmie, mający ogromne znaczenie dla naszego zdrowia fizycznego i psychicznego, szczególnie w odniesieniu do funkcjonowania tarczycy, gruczołu odpowiedzialnego za podstawowe czynności życiowe.

Jod – właściwości i rola w organizmie

Pierwiastek ten zaliczany jest do tzw. mikroelementów, bo chociaż potrzebujemy go bardzo mało, to jednak życie bez niego byłoby niemożliwe. Jest jednym z kluczowych składników odżywczych koniecznych do prawidłowego rozwoju mózgu, szkieletu oraz takich organów, jak na przykład płuca, żołądek, trzustka, narządy rozrodcze, oczy, czy skóra. Bierze udział w procesie oddychania komórkowego i wytwarzania energii, wpływa na funkcjonowanie mózgu i układu nerwowego, mięśni, serca, nerek. Jest naturalnym antybiotykiem, uczestniczy w detoksykacji organizmu.

Jod jest konieczny dla prawidłowego rozwoju płodu i dziecka. O ile u osób dorosłych jego deficyty skutkują zachwianiem funkcjonowania tarczycy, o tyle w przypadku dzieci mogą doprowadzić do bardzo poważnych zaburzeń, nawet do upośledzenia umysłowego.

Jod a tarczyca

Niedobory jodu kojarzą nam się zazwyczaj z problemami z tarczycą. I słusznie, ponieważ jest on absolutnie niezbędny do syntezy hormonów tarczycy, a to od ich właściwego poziomu zależy prawidłowe funkcjonowanie zarówno samego gruczołu, jak i innych narządów i układów.

Zapewnienie dostatecznej ilości tego pierwiastka śladowego ma podstawowe znaczenie nie tylko dla syntezy hormonów tarczycy, ale także dla zachowania jej prawidłowej czynności i budowy. Już nawet niewielki niedobór jodu powoduje zaburzenia metabolizmu oraz szeregu innych czynności życiowych. Natomiast długotrwałe deficyty prowadzą do niedoczynności tarczycy, jej powiększenia i powstawania wola.

Trzeba też mieć świadomość, że każde zaburzenie naturalnej równowagi może skutkować chorobą tarczycy – zarówno niedobór, jak i nadmiar jodu może spowodować nadczynność lub niedoczynność tarczycy. Zapotrzebowanie na jod jest zależne od wieku, u osoby dorosłej to około 150 mikrogramów na dobę, ale wzrasta ono na przykład u kobiet w ciąży czy karmiących o kolejne 100 mikrogramów.

Przeczytaj też: Cynk i selen w organizmie

Niedobór jodu – objawy

Niedostatek tego mikroelementu skutkuje najczęściej niedoczynnością tarczycy. Mamy wówczas do czynienia z objawami takimi jak:

  • przyrost wagi,
  • nietolerancja na zimno,
  • uczucie ciągłego zmęczenia,
  • senność i apatia,
  • bóle mięśni i stawów,
  • spowolnienie ruchowe i umysłowe,
  • sucha i blada skóra,
  • wypadanie włosów,
  • obrzęki,
  • wole.

Nieleczona niedoczynność tarczycy prowadzi do poważnych konsekwencji zdrowotnych – spowolnienia pracy serca i krążenia, przerostu mięśnia sercowego, niewydolności krążenia, zmniejszenia wydalania wody z organizmu i w rezultacie gromadzenia się płynu w jamie brzusznej, zaburzeń w cyklu rozrodczym, zaburzeń trawienia, osłabienia słuchu.

Niedobór jodu – jak uzupełnić deficyt

algi suszone w łyżce i tabletki z alg

Najbardziej oczywistym i wymagającym najmniejszego wysiłku sposobem uzupełnienia braków jest pobyt nad morzem. W jod obfituje nie tylko powietrze, ale także woda oraz gleba, dlatego oprócz spacerów korzystne jest spożywanie tamtejszych produktów rolnych i mlecznych i przede wszystkim ryb.

Morskie ryby i glony powinny też stanowić podstawę diety osób cierpiących na niedobory jodu, niezależnie od miejsca pobytu. Produkty bogate w jod to również algi, takie jak chlorella czy spirulina, morszczyn i szpinak morski lub nawet zwykły. Wskazane są także sery, w tym pleśniowe, przetwory mleczne poddane fermentacji, brązowy ryż, razowy chleb. Powszechnie dostępna jest też sól jodowana – skuteczny i szybki sposób na uzupełnienie niedoborów.

Jeśli jednak z jakiś względów (np. z uwagi na nadciśnienie) musimy ograniczać sól i nie jesteśmy w stanie wprowadzić do jadłospisu odpowiedniej ilości ryb, można wspomóc się suplementem diety, takim jak Thyrolin. Specyfik ten zawiera kluczowy z punktu widzenia niedoborów jodu składnik, jakim jest morszczyn pęcherzykowaty, a także komplet innych składników wspomagających zdrowie tarczycy.

Z kolei Spirulin Plus ma w swoim składzie bezcenne algi – chlorellę i spirulinę.

Sprawdź:

Dieta przy niedoczynności tarczycy
Choroba Hashimoto – objawy, leczenie, dieta

Czytaj więcej

2 komentarze

Iga88 19 marca 2019 - 17:03

Suplementy z jodem bardzo dużo dają przy niedoczynności. Polecam

Odpowiedź
ZojaPe 21 marca 2019 - 12:53

Zgadzam się. Jod przy niedoczynności to podstawa plus odpowiednia dieta oczywiście.

Odpowiedź

Dołącz do dyskusji

* Korzystając z tego formularza wyrażasz zgodę na przechowywanie i przetwarzanie swoich danych przez tę stronę internetową.

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.

Ta strona wykorzystuje pliki cookie w celu poprawy komfortu użytkowania. Zakładamy, że nie masz nic przeciwko temu, ale możesz zrezygnować, jeśli chcesz. Akceptuję Czytaj więcej

Polityka prywatności i plików cookie