Portal o zdrowiu

    Zacznij żyć zdrowiej!

    img

    Niedobór jodu – objawy i sposoby uzupełnienia deficytów

    /
    /
    /
    49 Views

    Jod to jeden z najważniejszych pierwiastków obecnych w organizmie, mający ogromne znaczenie dla naszego zdrowia fizycznego i psychicznego, szczególnie w odniesieniu do funkcjonowania tarczycy, gruczołu odpowiedzialnego za podstawowe czynności życiowe.

    Jod – właściwości i rola w organizmie

    Pierwiastek ten zaliczany jest do tzw. mikroelementów, bo chociaż potrzebujemy go bardzo mało, to jednak życie bez niego byłoby niemożliwe. Jest jednym z kluczowych składników odżywczych koniecznych do prawidłowego rozwoju mózgu, szkieletu oraz takich organów, jak na przykład płuca, żołądek, trzustka, narządy rozrodcze, oczy, czy skóra. Bierze udział w procesie oddychania komórkowego i wytwarzania energii, wpływa na funkcjonowanie mózgu i układu nerwowego, mięśni, serca, nerek. Jest naturalnym antybiotykiem, uczestniczy w detoksykacji organizmu.

    Jod jest konieczny dla prawidłowego rozwoju płodu i dziecka. O ile u osób dorosłych jego deficyty skutkują zachwianiem funkcjonowania tarczycy, o tyle w przypadku dzieci mogą doprowadzić do bardzo poważnych zaburzeń, nawet do upośledzenia umysłowego.

    Jod a tarczyca

    Niedobory jodu kojarzą nam się zazwyczaj z problemami z tarczycą. I słusznie, ponieważ jest on absolutnie niezbędny do syntezy hormonów tarczycy, a to od ich właściwego poziomu zależy prawidłowe funkcjonowanie zarówno samego gruczołu, jak i innych narządów i układów.

    Zapewnienie dostatecznej ilości tego pierwiastka śladowego ma podstawowe znaczenie nie tylko dla syntezy hormonów tarczycy, ale także dla zachowania jej prawidłowej czynności i budowy. Już nawet niewielki niedobór jodu powoduje zaburzenia przemiany materii oraz szeregu innych czynności życiowych. Natomiast długotrwałe deficyty prowadzą do niedoczynności tarczycy, jej powiększenia i powstawania wola.

    Trzeba też mieć świadomość, że każde zaburzenie naturalnej równowagi może skutkować chorobą tarczycy – zarówno niedobór, jak i nadmiar jodu może spowodować nadczynność lub niedoczynność tarczycy. Zapotrzebowanie na jod jest zależne od wieku, u osoby dorosłej to około 150 mikrogramów na dobę, ale wzrasta ono na przykład u kobiet w ciąży czy karmiących o kolejne 100 mikrogramów.

    Przeczytaj też: Cynk i selen w organizmie

    Niedobór jodu – objawy

    Niedostatek tego mikroelementu skutkuje najczęściej niedoczynnością tarczycy. Mamy wówczas do czynienia z objawami takimi jak:

    • przyrost wagi,
    • nietolerancja na zimno,
    • uczucie ciągłego zmęczenia,
    • senność i apatia,
    • bóle mięśni i stawów,
    • spowolnienie ruchowe i umysłowe,
    • sucha i blada skóra,
    • wypadanie włosów,
    • obrzęki,
    • wole.

    Nieleczona niedoczynność tarczycy prowadzi do poważnych konsekwencji zdrowotnych – spowolnienia pracy serca i krążenia, przerostu mięśnia sercowego, niewydolności krążenia, zmniejszenia wydalania wody z organizmu i w rezultacie gromadzenia się płynu w jamie brzusznej, zaburzeń w cyklu rozrodczym, zaburzeń trawienia, osłabienia słuchu.

    Niedobór jodu – jak uzupełnić deficyt

    Najbardziej oczywistym i wymagającym najmniejszego wysiłku sposobem uzupełnienia braków jest pobyt nad morzem. W jod obfituje nie tylko powietrze, ale także woda oraz gleba, dlatego oprócz spacerów korzystne jest spożywanie tamtejszych produktów rolnych i mlecznych i przede wszystkim ryb.

    Morskie ryby i glony powinny też stanowić podstawę diety osób cierpiących na niedobory jodu, niezależnie od miejsca pobytu. Produkty bogate w jod to również algi, takie jak chlorella czy spirulina, morszczyn i szpinak morski lub nawet zwykły. Wskazane są także sery, w tym pleśniowe, przetwory mleczne poddane fermentacji, brązowy ryż, razowy chleb. Powszechnie dostępna jest też sól jodowana – skuteczny i szybki sposób na uzupełnienie niedoborów.

    Jeśli jednak z jakiś względów (np. z uwagi na nadciśnienie) musimy ograniczać sól i nie jesteśmy w stanie wprowadzić do jadłospisu odpowiedniej ilości ryb, można wspomóc się suplementem diety, takim jak Thyrolin. Specyfik ten zawiera kluczowy z punktu widzenia niedoborów jodu składnik, jakim jest morszczyn pęcherzykowaty, a także komplet innych składników wspomagających zdrowie tarczycy.

    Z kolei Spirulin Plus ma w swoim składzie bezcenne algi – chlorellę i spirulinę.

    Sprawdź:

    Dieta przy niedoczynności tarczycy
    Choroba Hashimoto – objawy, leczenie, dieta

    Niedobór jodu – objawy i sposoby uzupełnienia deficytów
    5 (100%) 3 głosów
    • Facebook

    Leave a Comment

    Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

    This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

    This div height required for enabling the sticky sidebar