Portal o zdrowiu

    Zacznij żyć zdrowiej!

    img

    Nie tylko pszenica i gryka – nieoceniony amarantus jako składnik codziennej diety

    /
    /
    /
    253 Views
    Często określa się go mianem zboża XXI wieku, jest niezwykle wartościowy pod względem odżywczym oraz niezwykle wszechstronny pod względem kulinarnym. Jeśli masz ochotę wprowadzić nowy składnik do swojej diety, postaw na amarantus, który okaże się ciekawym zamiennikiem dla kasz i ryżu i który wykorzystasz na wiele ciekawych sposobów.

    Co to jest amarantus?

    Amarantus (szarłat) to uprawiana od tysięcy lat roślina obdarzona bardzo wysokimi walorami odżywczymi. Wywodzi się z Ameryki Południowej i podobnie jak popularna wśród miłośników zdrowej kuchni komosa ryżowa należy do rodziny szarłatowatych.

    W sklepach najczęściej pojawia się pod postacią ziaren przeznaczonych do gotowania, spotkać go możemy również w formie płatków lub mąki. Dużą popularnością cieszy się również tzw. amarantus ekspandowany (czyli amarantus popping), który ze względu na sposób obróbki oraz konsystencję porównać można z preparowanym ryżem lub popcornem.

    Amarantus – właściwości odżywcze i zdrowotne

    Amarantus na pewno zaciekawi osoby, które poszukują żywności jak najbogatszej w białko. Ta roślina ma go bardzo dużo, a dodatkowo jest to białko niezwykle dla nas cenne, dobrze przyswajalne i zawierające w składzie wszystkie aminokwasy niezbędne. Na uwagę zasługuje także duża ilość błonnika pokarmowego, dzięki któremu amarantus wspiera walkę o szczupłą sylwetkę. Obecność nienasyconych kwasów tłuszczowych, dużej ilości żelaza, wapnia, a także fosforu, potasu, magnezu, witamin C, A, E, witamin z grupy B oraz substancji o działaniu przeciwutleniającym to także ważne atuty amarantusa.

    Bogata gama składników odżywczych w amarantusie przekonuje nas, że jeść go warto i że mocno zyska na tym nasze zdrowie. Dzięki nienasyconym kwasom tłuszczowym i potasowi amarantus zadba o nasze serce i układ krążenia oraz pomoże w obniżeniu poziomu cholesterolu. Dzięki dużej ilości białek i wapnia korzystnie wpłynie na naszą odporność oraz kondycję naszych mięśni i kości. Dzięki przeciwutleniaczom będzie przeciwdziałać starzeniu się komórek naszego organizmu i nowotworom.

    Dzięki wysokiej zawartości żelaza amarantus uchroni nas przed anemią lub jeśli już na nią cierpimy, pomoże ją zwalczać. Magnez i potas zawarty w tej roślinie będzie sprzyjać zdrowiu naszego układu nerwowego oraz pozytywnie wpłynie na naszą kondycję psychiczną.

    Jak wykorzystać amarantus w kuchni?

    Nieprzetworzone ziarno amarantusa możemy wykorzystywać w kuchni w taki sam sposób, jak inne kasze – jako dodatek do mięs, ryb lub warzyw, jako składnik farszów, sałatek, zapiekanek czy dań jednogarnkowych. Ugotowana i zmielona kasza amarantus może posłużyć jako baza past do kanapek oraz wegetariańskich kotletów, pulpecików i pasztetów.

    Amarantus ekspandowany (popping) sprawdzi się natomiast jako dodatek do owsianek, jaglanek, mleka, jogurtów, koktajli, puddingów i deserów. Możemy dodawać go do zup i sałatek, a także wykorzystać jako zdrowy wariant panierki lub posypkę do ciast i ciastek.

    Amarantus – jak gotować?

    Amarantus ekspandowany jest gotowy do spożycia i w ogóle nie wymaga gotowania, natomiast nieprzetworzone ziarno amarantusa gotujemy bardzo podobnie, jak inne kasze oraz ryże.

    Szklankę amarantusa (po uprzednim przepłukaniu gorącą wodą) zalewamy dwoma szklankami wody, dodajemy szczyptę soli. Gotujemy ziarno na małym ogniu około 15-20 minut, od czasu do czasu mieszając. Po wchłonięciu płynu sprawdzamy, czy kasza jest miękka. Jeśli nie, dolewamy trochę wody i gotujemy kolejnych 5 minut.

    Czytaj też: Jak jeść amarantus – przepisy na 4 dania na różne pory dnia

    • Facebook

    Leave a Comment

    Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

    It is main inner container footer text