Portal o zdrowiu

Zacznij żyć zdrowiej!

img

Kurkuma – przyprawa o wielu cennych właściwościach prozdrowotnych

/
/
/
130 Views
Jeśliby zbadać przyprawy pod kątem prozdrowotnego działania, to kurkuma bez wątpienia znalazłaby się na podium. Znana również pod nazwą ostryż długi lub szafran indyjski kurkuma mieści w sobie duże ilości jednego z najsilniejszych znanych przeciwutleniaczy – kurkuminy. Na jakie właściwości kurkumy warto zwrócić uwagę i jak ją stosować?

Kurkumawłaściwości lecznicze

Pozyskiwana z kłącza ostryżu długiego kurkuma wyróżnia się głębokim, bursztynowożółtym kolorem oraz lekko korzennym zapachem i smakiem. Jako przyprawa bardzo często gości w daniach kuchni azjatyckiej, aczkolwiek jest na tyle uniwersalna, że można ją dodawać niemal do wszystkiego. Jest zresztą po co. Kurkuma obfituje nie tylko w walory kulinarne, ale także prozdrowotne. Charakteryzuje się silnymi właściwościami przeciwzapalnymi. Pomaga zwalczać wirusy, grzyby i bakterie grasujące po organizmie, jednocześnie korzystnie oddziałuje na system odpornościowy.

Jednym z najważniejszych atutów kurkumy jest dobroczynny wpływ na drogi żółciowe i wątrobę. Wykazuje działanie żółciopędne i żółciotwórcze, pomaga w odtruwaniu wątroby, chroni jej komórki, pomaga w stanach uszkodzenia i zapalenia wątroby.

Ponadto kurkuma wspiera pracę trzustki i pomaga regulować procesy trawienne, zapobiegając przykrym dolegliwościom ze strony układu pokarmowego. Z uwagi na wysoką zawartość przeciwutleniaczy, kurkuma wykazuje również działanie antyrakowe.

Kurkuma przeciwdziała chorobie Alzheimera, pomaga regulować poziom cholesterolu, dobroczynnie działa na stawy. Nie bez znaczenia jest także jej korzystny wpływ na skórę. Maseczka z kurkumy pomoże w trądziku i w przebarwieniach, woda z kurkumą aplikowana na skórę w formie pasty przyspieszy proces gojenia ran oraz wspomoże walkę z łuszczycą i wysypkami.

Kurkumawłaściwości odchudzające

Kurkuma jest jedną ze skuteczniejszych naturalnych metod na pobudzenie procesu redukcji masy ciała. Ta nieprzeciętna przyprawa przyspiesza przemianę materii, pomaga w oczyszczaniu organizmu, „napędza” procesy trawienne, a co najważniejsze – przeciwdziała odkładaniu się tkanki tłuszczowej i wspiera spalanie tej już nagromadzonej. Nie bez znaczenia dla odchudzających się osób jest także fakt, iż kurkuma pomaga zapobiegać nagłym skokom i spadkom cukru we krwi, przez co przeciwdziała napadom wilczego głodu.

Kurkumazastosowanie kulinarne

Jak stosować kurkumę, by sprzyjała odchudzaniu i oczyszczaniu organizmu z toksyn? Doskonałą metodą jest rozpoczynanie dnia szklanką letniej wody z kurkumą (ok. 1/3 łyżeczki), sokiem z połowy cytryny oraz opcjonalnie odrobiną startego lub sproszkowanego imbiru. Kurkumę warto też dodawać do warzywno-owocowych koktajli i sałatek.

By zaczerpnąć prozdrowotnych właściwości kurkumy, jak najczęściej dodawajmy ją do rozmaitych dań. Jest to przyprawa pozbawiona wyrazistego smaku, więc nada się niemal do wszystkiego, między innymi do zup, farszów, past, jednogarnkowych dań warzywnych, mięs, ryżu i kasz, potraw makaronowych.

  • Facebook
  • Twitter
  • Google+
  • Linkedin
  • Pinterest
It is main inner container footer text