Portal o zdrowiu

    Zacznij żyć zdrowiej!

    img

    Koktajle i soki na odporność – 8 sposobów na naturalne wzmocnienie organizmu

    /
    /
    /
    172 Views

    Jak podnieść odporność organizmu? Hartowaniem? Codzienną porcją ruchu na świeżym powietrzu? Suplementami diety na wzmocnienie? A może określonymi produktami żywnościowymi, które stymulują układ immunologiczny? Wszystkie metody są skuteczne, a im więcej zabiegów wykorzystasz, tym lepsze efekty uzyskasz! Podajemy dziś 8 sposobów na koktajle i soki na odporność, które, jeśli zagoszczą w twoim menu, przyczynią się do kompleksowego wzmocnienia organizmu, rewitalizacji i zwiększenia bariery ochronnej przed działaniem czynników chorobotwórczych.

    Koktajle i soki na odporność – dlaczego warto po nie sięgać?

    Spadek odporności to niezwykle powszechny problem, który niekiedy bywa efektem chorób, infekcji, kuracji farmakologicznych (np. antybiotykami), ale coraz częściej jest wynikiem niczego innego, jak niezdrowego trybu życia. Na niedobory odporności może wpływać nie tylko uboga w cenne składniki odżywcze dieta czy stosowanie używek, ale także brak ruchu, zbyt rzadkie wychodzenie na świeże powietrze, przemęczenie oraz życie w ciągłym stresie.

    Prostym i skutecznym sposobem na wzmocnienie organizmu jest wprowadzenie do jadłospisu soków i koktajli z warzyw, owoców i ziół, które wykazują właściwości stymulujące układ immunologiczny. Warto wiedzieć, iż to właśnie mikstury w formie płynnej stanowią esencję cennych substancji obecnych w danych surowcach (witamin, minerałów, enzymów, flawonoidów, związków siarkowych, substancji przeciwzapalnych oraz zwalczających drobnoustroje). Ponadto soki i koktajle są bardzo sprawnie wchłaniane w przewodzie pokarmowym, a składniki w nich zawarte mogą być w pełni przyswojone przez organizm.

    Za koktajlami i sokami na odporność przemawia również wygoda stosowania. Wypicie kubka soku z surowych buraków, porcji soku z pokrzywy, czy też szklanki koktajlu z selera, brokułu i szpinaku, jest dużo prostszym zadaniem, niż zjedzenie tych surowców.

    Soki na odporność

    Sok z czarnej rzepy na odporność

    Sok z czarnej rzepy możemy zrobić samodzielnie za pomocą sokowirówki albo zakupić gotowy w sklepie ze zdrową żywnością. Czarna rzepa to prawdziwy mocarz w dziedzinie podnoszenia odporności. Wzmacnia mechanizmy obronne organizmu, pomaga zwalczać szkodliwe mikroorganizmy i hamuje procesy chorobowe. Warzywo to zawiera drogocenne polifenole i związki siarki, jest też źródłem żelaza, potasu, cynku, wapnia, fluoru, magnezu oraz witamin C, A i B. Dzięki antyoksydantom czarna rzepa wspiera ochronę komórek przed uszkodzeniami, dzięki żelazu przeciwdziała anemii. Warto również wspomnieć o działaniu oczyszczającym, przeciwzapalnym i redukującym kaszel.

    Sok z dzikiej róży na odporność

    Owoce dzikiej róży zbiera się w okolicach września. Jeżeli wówczas uda ci się wejść w posiadanie tego surowca, możesz osobiście przyrządzić z niego sok, a jeżeli nie, możesz skorzystać z gotowych produktów. Dzika róża to jedna z roślin zawierających rekordowe ilości witaminy C, która stanowi kluczowe wsparcie dla układu immunologicznego. Znaleźć w niej można również witaminy z grupy B, witaminę E, A i K, składniki mineralne, karotenoidy, flawonoidy, kwasy organiczne, taniny. Spożywany regularnie sok z dzikiej róży nie tylko przyczyni się do poprawy odporności organizmu, ale także korzystnie wpłynie na układ krwionośny i pokarmowy. Będzie też pomocny w walce z przeziębieniami, infekcjami dróg oddechowych, schorzeniami dróg moczowych.

    Czytaj też: Zioła na odporność

    Sok z buraka na odporność

    Sok z buraków czerwonych jest powszechnie dostępny w marketach i sklepach, ale z uwagi na fakt, iż napój ten jest prosty i szybki w przygotowaniu (buraki wrzucamy do sokowirówki i gotowe), a surowiec dostępny jest przez cały rok, warto przyrządzać go własnoręcznie. Za samodzielnie zrobionym i pitym bezpośrednio po wyciśnięciu sokiem z buraków przemawia większa ilość drogocennych substancji niż w sokach kupnych.

    Burak zawiera potężną pulę cennych dla organizmu elementów, a są to: witaminy C, A, E, B, K, żelazo, potas, magnez, wapń, fosfor, cynk. Jest także bogaty w betaninę – barwnik o działaniu przeciwutleniającym i wspierającym układ immunologiczny. Sok z buraka wzmacnia odporność, łagodzi objawy przeziębienia, pomaga zwalczać stany zapalne. Poza tym wspiera detoksykację organizmu, wspomaga układ krążenia i przeciwdziała anemii.

    Sok z granatu na odporność

    Sok z granatu można wytłoczyć ręcznie (miażdżąc miąższ w szczelnie zamkniętym worku foliowym, a następnie oddzielając pestki od płynu) albo użyć wyciskarki do owoców. Można także kupić w gotowy sok z granatu w butelce. Czy to w formie kupnej, czy domowej, warto sięgać po sok z granatu w stanach zaburzeń odporności, gdyż owoc ten zawiera olbrzymie ilości przeciwutleniaczy, które działają ochronnie na komórki i które wzmacniają tarczę obronną organizmu przed chorobami.

    Oprócz przeciwutleniaczy granat zawiera także witaminy C, E, B, magnez, potas, fosfor i bioflawonoidy. Działanie wzmacniające system immunologiczny i rewitalizujące organizm jest domeną nie tylko soku, ale i ekstraktów z nasion granatu obecnych w wielu suplementach diety (np. w wieloskładnikowych kapsułkach na odporność Cistus Plus).

    Koktajle na odporność

    Koktajl z awokado, kiwi, jabłka, szpinaku i natki pietruszki

    Awokado, kiwi, jabłko, szpinak i natka pietruszki to wyposażony w moc cennych substancji miks owoców i warzyw, które będą bardzo cennym wsparciem przy odbudowie systemu odpornościowego.

    1 owoc awokado umyj i obierz ze skórki, to samo zrób z 2 owocami kiwi. 1 większe lub 2 małe jabłka umyj i usuń gniazda nasienne, skórkę pozostaw. Do blendera wrzuć pokrojone na mniejsze kawałki awokado, kiwi, jabłka. Dodaj 2 garści świeżego szpinaku i garść natki pietruszki. Zmiksuj i gotowe.

    Koktajl z aronii, banana, buraka i zielonego jęczmienia

    Aronia to jeden z owocowych faworytów w walce ze słabą odpornością. Zawiera ogromne ilości przeciwutleniaczy, które zapobiegają degeneracji komórek i pobudzają system immunologiczny. W przeciwutleniacze bogate są także pozostałe składniki koktajlu.

    2 garście owoców aronii umieść w blenderze. Wsyp 2 łyżki młodego zielonego jęczmienia. Dużego buraka i dużego banana obierz i pokrój w drobniejsze kawałki. Zmiksuj na gładko.

    Koktajl z suszonych żurawin, jabłek, czosnku, miodu, imbiru i kurkumy

    Ten koktajl to prawdziwa fuzja tzw. naturalnych antybiotyków, która przyczyni się do wzmocnienia organizmu i sprawniejszego omijania przeziębień, stanów zapalnych, ataków wirusów, grzybów i bakterii.

    Dwa jabłka pokrojone w ćwiartki i pozbawione gniazd nasiennych umieść w blenderze. Dodaj 2 garści żurawin, 3 ząbki czosnku, 2 łyżki miodu, pół łyżeczki mielonego imbiru (lub kawałek świeżego startego na tarce) i łyżeczkę kurkumy. Zmiksuj i wypij.

    Koktajl z grejpfruta, pomarańczy, miodu, brokuła i jarmużu

    Kompozycja cytrusów i zielonych warzyw to strzał w dziesiątkę dla osłabionej odporności. Ten koktajl wyposaży twój organizm w całą paletę witamin i minerałów oraz silnych przeciwutleniaczy.

    Przygotuj ok. 5 cząstek surowego brokuła i 5 liści jarmużu. Obierz grejpfruta i pomarańczę i podziel na mniejsze kawałki. Składniki umieść w blenderze, dodaj łyżkę miodu. Chwila miksowania i koktajl na odporność gotowy.

    Sprawdź również: Domowe sposoby na przeziębienie

    Koktajle i soki na odporność – 8 sposobów na naturalne wzmocnienie organizmu
    5 (100%) 5 głosów
    • Facebook

    7 Comments

    1. Ciekawe propozycje 🙂 na pewno wypróbuję na moją kiepską odporność. Wystarczy, że ktoś kichnie w mojej obecności i przeziębienie u mnie gotowe 😉 Kiedyś miałam dobrą odporność, ale po ciąży przyszło jakieś mega osłabienie i właśnie posttanowiłam się za siebie zabrać w tej kwestii. Męczą mnie już te ciągłe infekcje i marne samopoczucie.

    2. Alexa38, ja miałam podobnie po ciąży. Pomogły mi mikstury mojej mamy – koktajle, syropy, soki, głównie z produktów które chociażby pojawiają się w tym artykule. Moja rada, to uzbroić się w cierpliwość. Odporność nie wraca z dnia na dzien, trzeba kilku miesięcy żeby ją całkiem odbudować. Ale warto 🙂

    3. Mam bardzo niską odporność po chorobie. Próbowałam z koktajlami ale mój zapał do ich robienia szybko przeminął. Choć robi się je szybko, jakoś nie miałam czasu ani inwencji żeby dzień w dzień kompletować produkty. Teraz czas wypróbować gotowe soki. Polecacie jakiś? Szukam takiego, który by działał szybko i skutecznie

    4. @ Gochamika Co do soków to te z artykułu są skuteczne, ja dodałabym jeszcze sok z jagód goji i sok z pokrzywy. Co do koktajli, to ja mam znowuż odwrotnie. Z dużym zapałem wynajduję kolejne przepisy, albo sama układam, kompletuję produkty i robię koktajle. Sprawia mi to frajdę 😉 Choć na nadmiar czasu też nie narzekam.

    5. Zgadzam się z przedmówczynią co do jagód goji. Są rewelacyjne na odporność. Z tym że ja spożywam je w całości (suszone) a nie w formie soku.

    6. Narobiło się tych soków na odporność co niemiara w sklepach z produktami bio. Ja ostatnio np. sięgnęłam po sok z aceroli i sok z jeżyn – na sezon jesienno-zimowy genialna rzecz. Nie chorowałam ani razu.

    7. Jak dla mnie najważniejsza dla odporności jest zdrowa dieta, brak używek i ruch. Zdrowy tryb życia po prostu. Soki i koktajle piję jako dodatek, czasem wspomagam się też suplementami.

    Leave a Comment

    Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

    This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

    This div height required for enabling the sticky sidebar