Portal o zdrowiu

    Zacznij żyć zdrowiej!

    img

    Jak szybko zasnąć i dobrze wypocząć podczas snu?

    /
    /
    /
    52 Views
    O ile kilka zarwanych nocy spowodowanych niemożnością zaśnięcia nie stanowi jeszcze problemu, o tyle trwająca dłużej bezsenność może poważnie zagrozić naszemu zdrowiu. Dobry sen jest nam bowiem absolutnie niezbędny do regeneracji sił, relaksacji mózgu, ochrony przed codziennym stresem, uregulowania pracy serca i ciśnienia, wreszcie utrwalenia nabytej wiedzy i umiejętności.

    Dlaczego doświadczamy bezsenności?

    Samo pojęcie bezsenności odnosi się do kilku zjawisk, to zarówno problemy z zasypianiem, jak i zbyt krótki sen, częste budzenie się w nocy czy sen powierzchowny, niespokojny, nie dający właściwego odpoczynku. Przyczyny bezsenności mogą mieć różny charakter. Mogą być spowodowane schorzeniami stricte fizycznymi, na przykład infekcją górnych dróg oddechowych, dolegliwościami kręgosłupa, niestrawnością, jak również chorobami natury psychicznej (depresja) czy neurologicznej (choroba Parkinsona).

    W pewnym sensie naturalne problemy ze snem dotykające osób starszych, ponieważ wraz z wiekiem zmniejsza się w organizmie ilość melatoniny, hormonu odpowiedzialnego za biologiczny cykl snu i jawy. W większości przypadków jednak za trudnościami, szczególnie z zasypianiem, odpowiadają dwa czynnikipełen pośpiechu, napięć i sytuacji stresowych tryb życia oraz nieprzestrzeganie właściwej higieny snu.

    Problem dotyczy głównie osób stosunkowo młodych, aktywnych zawodowo, jak również coraz częściej młodzieży, a nawet dzieci. Z pewnością przyczyniają się do tego wszelkiego rodzaju nerwice, lęki, stres, kłopoty w pracy czy w szkole, a organizm poddany presji przez cały dzień, nie jest w stanie wieczorem odprężyć się na tyle, by spokojnie pogrążyć się we śnie.

    Czynniki destrukcyjne, czyli prosta droga do bezsenności

    Żeby sen przyniósł prawdziwy odpoczynek i regenerację sił, nie wystarczy tylko szybko zasnąć, chociaż ma to pierwszorzędne znaczenie, ale także dobrze się wyspać, czyli spać dostatecznie długo, mocno i nieprzerwanie. Co prawda sama długość snu jest indywidualnie zróżnicowana, ponadto zależy też od wieku (im młodszy wiek, tym sen dłuższy), niemniej jednak przyjmuje się przeciętnie, że powinien on trwać około 7 godzin. Co więcej, organizm wymaga określonych i stałych godzin zasypiania i budzenia się.

    Tymczasem współczesny model życia oznacza bardzo często przesiadywanie do późnej nocy przed komputerem, różne pory kładzenia się spać, nadmiar używek i silnych bodźców emocjonalnych wieczorem, nieregularne posiłki i zbyt obfite kolacje, brak aktywności fizycznej w ciągu dnia, jednym słowem, niezdrowy i niesprzyjający nocnej regeneracji tryb życia.

    Nie zawsze dbamy też o zapewnienie sprzyjających okoliczności zewnętrznychzaciemnieniu sypialni, niższej niż w ciągu dnia temperatury, dostępu świeżego powietrza. Nie da się oczywiście usunąć z naszego życia wszystkich stresujących i wprawiających nas w zdenerwowanie czy zły nastrój sytuacji, ale powinniśmy przynajmniej dążyć do tego, aby wyeliminować trudności z zasypianiem i optymalnym wypoczynkiem nocnym. Temu służy właściwa higiena snu.

    Jak szybko zasnąć?

    ludzie, którzy ledwo przyłożą głowę do poduszki, natychmiast zasypiają kamiennym snem. niestety i tacy, którzy w nieskończoność liczą barany, kręcą się szukając najwygodniejszej pozycji i z niepokojem patrzą na zegarek denerwując się, że zostało im już tak mało czasu na sen. Z godziny na godzinę tworzy się błędne kołonie możemy zasnąć i z tego powodu narasta w nas zdenerwowanie, a to z kolei sprawia, że sen odlatuje coraz dalej.

    Oto stare i sprawdzone sposoby na szybkie zasypianie:

    • Oddaj się marzeniompuść wodze fantazji i wyobrażaj sobie swój nowy wspaniały dom na wsi, siebie w podróży dookoła świata lub jako pilota samolotu, siebie we wspaniałej kreacji na ekskluzywnym balu, siebie na pięknej, zielonej łące itd. Możesz także wrócić wspomnieniami do najpiękniejszych chwil w swoim życiu.
    • Sięgnij po ulubioną książkęnieważne, że czytałeś to już 15 razy, byle tylko nie był to ostry kryminał czy horror. A jeśli takowej nie masz, niech to będzie coś lekkiego i pogodnego, nawet książka dla dzieci.
    • Pogaś wszystkie światła, usuń zegary. Jeśli przeraża cię całkowita ciemność, odsuń nieco rolety lub zainstaluj takie oświetlenie, aby odrobinę przełamać mrok.
    • Wypróbuj efekt bardzo ściszonej, spokojnej muzyki, być może ona przyspieszy zasypianie.
    • Przed pójściem spać zrób sobie długą, dość ciepłą kąpiel z dodatkiem szyszek chmielowych lub działających odprężająco olejków eterycznych.
    • Wypij szklankę ciepłego mleka z miodem lub napar z rumianku. Możesz też sięgnąć po gotowe ziołowe herbatki ułatwiające zasypianie lub filiżankę melisy.

    Czytaj również:

    • Facebook

    Leave a Comment

    Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

    This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

    This div height required for enabling the sticky sidebar