Portal o zdrowiu

Zacznij żyć zdrowiej!

img

Dieta dla mężczyzny – w jaki sposób powinien się odżywiać prawdziwy facet

/
/
/
222 Views

Słowo dieta i wszystko, co jest z tym związane, wzbudza wśród męskiej części naszego społeczeństwa co najmniej mieszane, a często nawet skrajne uczucia. Prawdziwy, stuprocentowy mężczyzna, a przecież większość za takich siebie uważa, nie zawraca sobie zazwyczaj głowy takimi rzeczami, mimo że jego sylwetka niekiedy stanowczo odbiega od przyjętego ideału. Nie da się ukryć, że wielu panów, zamiast prezentować efektownie umięśnione, szczupłe ciało prezentuje coraz większy brzuszek wylewający się ze spodni. Każda kobieta jednak wie, że zmuszenie swojego męża, narzeczonego czy partnera do zmiany nawyków żywieniowych jest niezwykle trudne, a zmuszenie go do przestrzegania zdrowej diety wydaje się wręcz niemożliwe. Warto więc wiedzieć, jaka dieta będzie najbardziej odpowiednia i jak powinien prawidłowo odżywiać się mężczyzna, który chce nie tylko być szczupły, ale przede wszystkim do późna zachować pełnię sił, zdrowia i sprawności fizycznej.

Niewłaściwa męska dieta – straty, które powoduje

Patrząc na sposób odżywania większości mężczyzn można śmiało powiedzieć, że najczęściej jedzą byle jak i byle co. W ich diecie zdecydowanie dominuje wszystko, co niezdrowe i wysokokaloryczne, a bez mięsa wręcz nie potrafią się obejść, unikając jednocześnie jedzenia warzyw i owoców. Popełnione błędy mszczą się bardzo szybko, powodując coraz większą nadwagę albo otyłość, połączone oczywiście z poważnymi problemami ze zdrowiem. Zbyt duża masa ciała jest przecież przyczyną wielu chorób, spośród których najgroźniejsze to:

  • schorzenia serca i układu krążenia, nadciśnienie tętnicze, miażdżyca, wszystkie mogące w konsekwencji doprowadzić do zagrażającego życiu zawału lub udaru, Ryzyko ich wystąpienia jest większe u osób otyłych, a statystyki w tej kwestii wyglądają przerażająco;
  • cukrzyca stopnia II, która nieleczona ma wręcz tragiczne skutki. Może dojść do uszkodzenia najważniejszych narządów wewnętrznych, serca, nerek, a nawet mózgu, następuje też rozwój tzw. stopy cukrzycowej, ran, wrzodów i martwicy, oznaczających konieczność amputacji takiej kończyny;
  • zwyrodnienia układu kostno-stawowego, czasami tak duże, że uniemożliwiają normalne poruszanie się;
  • bezdech senny powodujący uciążliwe dla otoczenia chrapanie i będący przyczyną olbrzymich problemów ze snem, odbijających się niekorzystnie na naszym zdrowiu fizycznym i psychicznym;
  • zaburzenia potencji, koszmar każdego faceta chcącego zachować pełną sprawność seksualną aż do późnej starości;
  • osłabienie stanu skóry oraz włosów, które zaczynają szybko wypadać, co może skończyć się przedwczesnym łysieniem.

Jeśli zaś mimo diety nadal nie można zgubić wagi, jest to znak ostrzegawczy, że w organizmie rozwija się niewykryta choroba, której jest to objawem np. niedoczynność tarczycy, powodująca właśnie otyłość i wymagająca podjęcia natychmiastowego leczenia. Takiemu stanowi rzeczy większość panów jest sama winna, prowadząc mało aktywny, stacjonarny tryb życia i niestety trudno jest im się zmusić do jakiejkolwiek aktywności fizycznej, wolą spędzać czas na fotelu lub kanapie, a sport oglądać w telewizji.

Dieta dla mężczyzny – od czego zacząć

Zmuszenie się do odchudzania jest równie trudne, a cały ten proces wymaga dużej cierpliwości i samozaparcia. Najważniejszą rzeczą jest uświadomienie sobie opisanych powyżej zagrożeń, a jeśli już wystąpiły jakieś niepokojące objawy, skonsultowanie tego z lekarzem. Konieczna może okazać się również wizyta u profesjonalnego dietetyka, który chętnie pomoże skomponować dietę perfekcyjnie odpowiadającą konkretnym potrzebom. Opracuje nie tylko menu, ale i dokładny plan wszystkich posiłków, zróżnicowanych tak, aby wprowadzić pewne urozmaicenia i uniknąć zniechęcającej monotonii. Istnieje kilka ogólnych zasad, którymi warto się kierować, rozpoczynając swoją kurację lub chcąc działać profilaktycznie i sprawdzających się praktycznie w każdym przypadku.

1. Właściwa ilość posiłków i regularne jedzenie

Na typowy męski sposób odżywiania składa się zazwyczaj całkowity brak śniadania, tłumaczony brakiem czasu, potem jakiś szybki posiłek w ciągu dnia, najczęściej niezdrowy fast food, pizza czy hamburger i dopiero wieczorem uzupełnienie wszystkich niedoborów. W większości przypadków obfita, ciężkostrawna i obowiązkowo mięsna kolacja, ten ukochany kotlet wręcz ociekający tłuszczem, przy którym próżno byłoby szukać warzyw. Jedzenie w taki sposób o tak późnej porze powoduje, że organizm nie wykorzystuje dostarczonych mu składników odżywczych, ale to, co zjemy, odkłada w postaci narastającej warstwy tkanki tłuszczowej. Regularne jedzenie to absolutna podstawa zdrowej diety, bez którego nie ma mowy o pozytywnych efektach kuracji. Lekarze i dietetycy zalecają 4 – 5 posiłków dziennie, koniecznie z zachowaniem takich samych odstępów między nimi, nie dłuższych niż 3 – 4 godziny.

2. Rezygnacja z czerwonego mięsa i produktów wysoko przetworzonych

Wokół męskiej diety narosło wiele mitów, mówiących między innymi, że mężczyźni muszą jeść np. więcej potraw dostarczających duże ilości białka, niezbędnego między innymi do prawidłowego rozwoju tkanki mięśniowej. Owszem, jest w tym wiele prawdy, ale ilość dostarczanych substancji odżywczych powinna być dopasowana do konkretnego organizmu, dlatego posiłki muszą być właściwie zbilansowane. Służy to nie tylko odchudzaniu, ale i zachowaniu pełni zdrowia, co oczywiście nie oznacza, że trzeba jeść wyłącznie warzywa lub owoce i zrezygnować z mięsa. Wszystko zależy od tego, jaki jego rodzaj będziemy spożywać i jaką część posiłku będzie stanowiło, a jeśli nie potrafimy całkowicie z niego zrezygnować, to warto pomyśleć o zastąpieniu np. wieprzowiny drobiem albo rybami. Oczywiście najwięcej korzyści odniesiemy, eliminując je ze swojej diety, a dietetycy zalecają wiele innych produktów mogących dostarczyć nam takie same ilości białka i są to:

  • tofu, na pewno zdrowe, ale o specyficznym smaku, do którego trzeba się przyzwyczaić;
  • rośliny strączkowe, groch, fasola, ciecierzyca, kukurydza, bób;
  • orzechy, praktycznie wszystkie, laskowe, ziemne, włoskie czy tak popularne w ostatnim czasie brazylijskie i nerkowca;
  • produkty zbożowe, zwłaszcza pełnoziarniste kasze, gryczana, jaglana lub jęczmienna;
  • nabiał, wszelkie produkty mleczne, które oprócz białka zawierają też wapń niezbędny dla zdrowia kości oraz sprawności stawów. Znajdziemy w nich także mnóstwo szczepów bakterii korzystnie wpływających na funkcjonowanie układu pokarmowego.

Proces rezygnacji z czerwonego mięsa należy raczej przeprowadzać stopniowo, wybierając z powyższej listy najbardziej odpowiadające nam produkty. Unikajmy także wysoko przetworzonych wędlin lub parówek, w których prawdziwe mięso stanowi zaledwie ułamek ich składu, a cała reszta to szkodliwe wypełniacze i konserwanty.

3. Im mniej jemy cukru i soli, tym lepiej

Trudno byłoby znaleźć mężczyznę niebędącego łasuchem i nieuwielbiającego słodyczy, ciastek, cukierków i czekolady. Jedzenie ich w dużej ilości ma jednak negatywne konsekwencje i to nie tylko w postaci otyłości, lecz przede wszystkim w ilości cukru, jaki w ten sposób otrzymuje nasz organizm. Nie lekceważmy więc popularnego powiedzenia, że „cukier to biała śmierć”, bo jego prawdziwość potwierdzi nam każdy lekarz. Zjedzenie czegoś słodkiego zapewni nam co prawda chwilowe uczucie sytości, ale dostarczone w ten sposób kalorie można śmiało nazwać pustymi. Ograniczmy więc cukier do absolutnie niezbędnego minimum, a według zaleceń Światowej Organizacji Zdrowia jego dzienna porcja nie powinna przekraczać 50 g. Wyrzućmy z jadłospisu także gazowane, sztucznie słodzone napoje, ilość fałdek i oponka na brzuchu zmniejszy się błyskawicznie, podobnie jak ryzyko zachorowania na cukrzycę.

Takie same zasady powinny dotyczyć również ilości spożywanej soli, którą możemy znaleźć już w niemal wszystkich produktach spożywczych, z czego zazwyczaj nawet nie zdajemy sobie sprawy. O ile jej obecność w wędlinach jest oczywista, to w słodyczach budzi co najmniej zdziwienie. Zalecana dzienna dawka soli wynosi już tylko 5 g i raczej nie przekraczajmy tej ilości, chyba że nie będzie nam przeszkadzało nadciśnienie tętnicze i inne choroby serca, które może spowodować.

4. Warzywa i owoce, naturalne źródło substancji odżywczych

O ile jedzenie mięsa w każdej postaci nie sprawia mężczyznom najmniejszego problemu, to włączenie do diety właściwych ilości warzyw i owoców przypomina prawdziwą drogę przez mękę. Trudno jest wytłumaczyć przeciętnemu facetowi, że to przecież najbogatsze i stuprocentowo naturalne źródło wszystkiego, czego organizm potrzebuje do prawidłowego funkcjonowania, przede wszystkim witamin i minerałów. Męski organizm potrzebuje ich w wyjątkowo dużych ilościach, w wielu przypadkach odmiennych niż u kobiet. Panom chcącym przede wszystkim zredukować swoją wagę niezbędne są witaminy z grupy B, wspomagające trawienie oraz metabolizm węglowodanów i tłuszczów. Przydatna będzie też witamina C, wspomagająca serce i układ krwionośny, oraz D, chroniąca kości np. przed osteoporozą.

Dlatego właśnie warzywa i owoce powinny znaleźć stałe miejsce w męskiej diecie i to nie w postaci symbolicznej, jakiegoś zielonego dodatku do kanapki czy kotleta, ale jako pełnoprawny posiłek lub chociaż spora porcja surówki do obiadu. Warzywa i owoce, pokrojone marchewki, jabłka lub gruszki mogą też z powodzeniem zastąpić wszystkie niezdrowe przekąski spożywane przed telewizorem, chipsy i słodycze. Ewentualne pozostałe braki mogą uzupełnić starannie dobrane suplementy diety, o naturalnym, najlepiej roślinnym składzie, działające kompleksowo, nie tylko na odchudzanie, ale zawierające też zioła podnoszące odporność.

5. Dieta zróżnicowana według stopnia aktywności fizycznej

Dieta diecie nierówna, więc wybierając najlepszą dla nas, trzeba wziąć pod uwagę jeszcze jeden istotny czynnik, tryb życia, jaki prowadzimy. Warunkuje to bezpośrednio ilość dostarczanych organizmowi składników odżywczych dających energię do konkretnej formy aktywności czy wykonywanej pracy. Inne dzienne zapotrzebowanie będzie miała osoba pracująca fizycznie, której posiłki powinny być bardziej kaloryczne, bogate w takie składniki, jak białko i wysokoenergetyczne tłuszcze. Trudno w tego typu diecie obejść się bez mięsa, ale kiedy znajdzie się na talerzu, to tylko w opisanym wyżej towarzystwie zdrowych surówek ze świeżych warzyw. Braki witamin uzupełnią z kolei owoce, świeże czy w postaci wyciskanych soków, oczywiście bez dodatku cukru, a podobny sposób odżywiania sprawdzi się też u panów uprawiających sport.

Z kolei ci mający typowo siedzący tryb pracy i należący w związku z tym do grupy najbardziej zagrożonej nadwagą lub otyłością, mają o wiele mniejsze zapotrzebowanie na kalorie. Ich dieta musi więc być złożona z produktów zawierających przede wszystkim węglowodany, które znajdują się np. w pełnoziarnistym ciemnym pieczywie, płatkach i orzechach. Najważniejszym posiłkiem dnia jest śniadanie, dające energię na cały dzień, niezbędną zwłaszcza do wykonywania pracy umysłowej, poprawiające koncentrację oraz aktywność i prawidłowe funkcjonowanie mózgu.

Dieta dla mężczyzny – jak prawidłowo skomponować dzienne menu

Komponując swoje codzienne menu, warto zadbać, aby nie było zbyt monotonne, ale urozmaicone. W ten sposób unikniemy znudzenia poszczególnymi potrawami, nie bójmy się eksperymentów, a w internecie z pewnością znajdziemy mnóstwo ciekawych przepisów, które jednak skonsultujmy wcześniej z dietetykiem. W typowym dziennym menu, w każdym posiłku powinny się znaleźć:

  • śniadanie: pełnoziarniste, najlepiej ciemne pieczywo, albo pieczywo chrupkie, chuda wędlina np. drobiowa, ser twarogowy chudy, mleko. Warzywa: ogórki, pomidory, szczypiorek, sałata, jako smaczne dodatki do kanapek, a do picia kawa, którą jednak warto zastąpić owocową lub zieloną herbatą;
  • obiad: chude drobiowe mięso albo równie smaczne ryby, najlepiej gotowane lub pieczone na ruszcie bez dodatku tłuszczu, połączone z całym zestawem urozmaiconych surówek. Nie zapominajmy też o lekkich zupach, których jednak nie zagęszczamy mączną zasmażką;
  • kolacja, którą jak mówią, trzeba oddać wrogowi, ale lekki posiłek z pewnością nie zaszkodzi, kilka kanapek lub zdrowa warzywna sałatka, a wszystko popite filiżanką herbaty, oczywiście nieosłodzonej 5 łyżeczkami cukru.
  • Facebook

4 Comments

  1. Wszystko pięknie, tylko jak zmusić faceta żeby przestrzegał tych zasad, bo mojego chyba się nie da. Próbowałam już wszystkiego, prośby, groźby, a on nadal faszeruje się fast foodami i nic sobie z tego nie robi. Dorwałam ostatnio jego wyniki badań, jakie robił do pracy i byłam przerażona poziomem cholesterolu. Dziewczyny poradźcie co z nim zrobić.

  2. Aśka, najlepiej sposobem. Mój mąż miał 15 kg nadwagi i udało mi się go odchudzić. Po prostu sama zmieniałam mu dietę stopniowo, powoli zmieniałam proporcje posiłków, do jego ukochanego mięska dorzucałam warzywa, a na stole jak oglądał mecz lądowały owoce a nie czipsy. Marudził, ale byłam konsekwentna i się przyzwyczaił, a jak wszedł w swoją ulubiona koszulę której nie mógł nosić to sam się przekonał.

  3. Normalny facet sam powinien o siebie zadbać i zdrowo się odżywiać. Nigdy nie byłem gruby bo od najmłodszych lat wpajano mi zasady zdrowej diety i potem sam je przestrzegałem. Nie ma nic gorszego dla faceta niż mega brzuch a mam kumpli w pracy którzy nawet nie mogą się schylić a jak na nich patrzę to wiem, że na pewno nie przytyję.

  4. Do Sebastian_87, to może być dobry pomysł na mojego mena. Będę mu pokazywać takich gości i mówić, że jak nie zmieni diety to będzie wyglądał jak oni. Lubię jak jest trochę misiowaty, ale bez przesady, grubasem nie pozwolę mu zostać. Dałam mu książkę o zdrowym odżywianiu, widziałam że czytał, a nawyki żywieniowe już sam trochę zmienił, więc chyba zrozumiał aluzję.

Leave a Comment

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

This div height required for enabling the sticky sidebar