Portal o zdrowiu

Zacznij żyć zdrowiej!

img

Cudowne probiotyki, czyli dbajmy o zdrowie naszych jelit!

/
/
/
64 Views
Jednym z istotnych warunków zachowania dobrego zdrowia jest prawidłowy stan tzw. mikroflory, która odpowiada za wiele ważnych procesów życiowych, między innymi pomaga w przyswajaniu składników odżywczych oraz stymuluje funkcjonowanie układu odpornościowego.

Znaczenie flory bakteryjnej jelit dla kondycji organizmu

W ciele człowieka znajduje się około 2 kg bakterii i innych mikroorganizmów, z czego większość usytuowana jest w układzie pokarmowym, głównie w jelicie grubym. Tak zwana mikroflora jelitowa jest niezwykle bogata i zróżnicowana, składa się z około 1000 różnych gatunków mikroorganizmów i odgrywa ogromną rolę w funkcjonowaniu całego organizmu.

Zdrowe jelita, dobre samopoczucie i właściwa kondycja całego organizmu w znacznym stopniu wynikają z odpowiedniej ilości pożytecznych bakterii, niezbędnych dla prawidłowego przebiegu procesów trawiennych, produkcji przeciwciał i powstrzymywania rozwoju patogenów oraz aktywizacji limfocytów i makrofagów, kluczowych dla działania komórek odpornościowych.

Objawy i skutki zaburzonej flory bakteryjnej

Zaburzenia mikroflory, bądź zmiany w jej naturalnym składzie, mogą być przyczyną wielu różnych chorób.

Co więcej, objawy zmian w florze bakteryjnej nie zawsze związane są z procesem trawienia. Obok typowych wzdęć, zaparć, gazów czy biegunek, mogą bowiem dawać się we znaki w postaci anemii, niedoboru witamin, alergii, niskiej odporności czy chronicznego zmęczenia.

Niebezpieczną dla zdrowia konsekwencją zaburzeń jest przede wszystkim degradacja prozdrowotnych bakterii Bifidobacterium oraz Lactobacillus. Są to drobnoustroje wytwarzające kwas mlekowy i odpowiadające za szereg ważnych czynności życiowych, takich jak produkcja niektórych witamin, wspomaganie procesów przemiany materii, produkcja przeciwciał, utrzymywanie optymalnego poziomu cholesterolu, przeciwdziałanie zakażeniom, wrzodom żołądka, nowotworom.

Długotrwałe naruszenie naturalnej równowagi mikroflory może wywołać bardzo negatywne skutki dla naszego zdrowia, poczynając od dolegliwości trawiennych, aż do zaburzeń czynności intelektualnych i psychicznych.

Co to są probiotyki i jak działają?

Samo słowo probiotyk pochodzi z języka greckiego i oznacza coś „dla zdrowia”. Probiotyki to żywe kultury bakterii (Bifidobacterium, Lactobacillus) lub drożdży (Saccharomyces), które chronią nasz układ pokarmowy przed szkodliwym wpływem mikroorganizmów chorobotwórczych i w konsekwencji korzystnie oddziałują na ogólny stan zdrowia.

Ich obecność jest szczególnie pożądana w przypadku wyjaławiającej organizm kuracji antybiotykowej czy choroby przewlekłej związanej z koniecznością stałego zażywania leków.

Naturalne probiotyki, których prozdrowotne znaczenie intuicyjnie doceniali już starożytni, znajdziemy przede wszystkim w poddanych fermentacji produktach mlecznych – jogurtach, kefirach czy maślance; a także w kiszonkach – kapuście i ogórkach, w oliwkach, gorzkiej czekoladzie. Probiotyki przyjmowane bądź w postaci naturalnego pożywienia, bądź jako preparaty probiotyczne, pomagają przywrócić zachwianą równowagę flory bakteryjnej i w ten sposób chronią przed przykrymi, a czasami niebezpiecznymi dla zdrowia skutkami.

Czym są prebiotyki?

Aby probiotyki mogły się rozwijać i dobrze wypełniać swoje zadania, muszą się właściwie odżywiać. Prebiotyki to właśnie takie składniki pokarmowe, którymi odżywiają się bakterie probiotyczne. Nie są to, tak jak probiotyki, żywe mikroorganizmy, ale substancje nie podlegające trawieniu, stymulujące aktywność dobrych bakterii. Najbardziej znany w tej dziedzinie jest błonnik pokarmowy występujący w postaci celulozy, pektyny, gumy czy inuliny.

Naturalne prebiotyki znajdziemy w takich pokarmach, jak: cykoria, karczochy, cebula, czosnek, produkty zbożowe, banany, szparagi, pory, natka pietruszki. Przyjazne dla organizmu prebiotyki zwiększają namnażanie się dobrych bakterii, chroniąc jednocześnie przed rozwojem wielu schorzeń, w tym układu pokarmowego czy braku odporności.

W służbie zdrowego układu pokarmowego – probiotyki na jelita

Większość z nękających nas, typowych dla naszych czasów chorób, takich jak alergie, bóle stawowo-mięśniowe, obniżona odporność, a nawet problemy natury psychicznej, może mieć podłoże w zaburzeniach pracy jelit. Objawy takie jak wzdęcia, gazy, zaparcia, biegunki, czy coraz powszechniejszy zespół jelita drażliwego, jak również szereg innych zaburzeń, można skutecznie niwelować stosowaniem probiotyków i prebiotyków.

Oprócz tych naturalnych, zawartych w produktach żywnościowych, probiotyki i prebiotyki można kupić w postaci suplementów diety. Trzeba jednak pamiętać, że nawet najlepsze probiotyki mogą okazać się nieefektywne, jeśli niewłaściwie dobierzemy suplement.

Właściwości lecznicze w stosunku do danego schorzenia mają bowiem konkretne szczepy bakterii, a nie ich gatunki. Suplementy z probiotykami i prebiotykami powinny więc mieć w swoim składzie określone szczepy bakterii.

Dobre probiotyki mogą okazać się skuteczne nie tylko w przypadku problemów z jelitami, ale także w chorobach innych narządów, na przykład w nawracających infekcjach górnych dróg oddechowych lub w infekcjach pochwy. Mogą też być niezwykle pomocne przy obniżonej odporności organizmu.

Synbiotyki – czyli prebiotyki i probiotyki, dwa w jednym

Synbiotyk to połączenie probiotyku i prebiotyku, czyli żywych kultur bakterii z substancją pobudzającą ich wzrost i aktywność. W rezultacie zastosowania tego rodzaju receptury, w jednym suplemencie mamy do czynienia z połączeniem dobroczynnych bakterii z odpowiednią dla nich pożywką. Jako przykład może posłużyć suplement diety N°1 ProBiotic zawierający żywe kultury bakterii z 10 wyselekcjonowanych szczepów wraz z prebiotykiem – błonnikiem akacjowym, dzięki któremu bakterie probiotyczne są aktywne i odpowiednio się namnażają.

Pamiętajmy, że dobry preparat synbiotyczny jest niezastąpiony w przypadku każdej kuracji antybiotykowej. Może też znacząco polepszyć stan naszego zdrowia i samopoczucia w przypadku:

  • osłabionego układu odpornościowego,
  • różnego rodzaju alergii,
  • długotrwałego przemęczenia i stresu,
  • nadmiernego spożywania alkoholu,
  • zażywania sterydów,
  • stosowania środków antykoncepcyjnych,
  • wystąpienia infekcji intymnych,
  • prowadzenia nieodpowiedniej diety.
  • Facebook
  • Twitter
  • Google+
  • Linkedin
  • Pinterest
It is main inner container footer text