Portal o zdrowiu

Zacznij żyć zdrowiej!

img

Co daje pływanie? Czy pływanie odchudza? Sprawdź, czy warto poświęcać czas wodnej rekreacji!

/
/
/
38 Views
Szukając sposobu na aktywny wypoczynek, warto wziąć pod uwagę pływanie, które bardzo szybko owocuje poprawą kondycji, zdrowia i wyglądu całej sylwetki. Zobacz, jakie są zalety pływania, czy i ile można schudnąć pływając oraz jak pływać, by wynieść z tej aktywności jak najwięcej pożytku.

Co daje pływanie – korzyści dla zdrowia

Pływanie wywiera bardzo korzystny wpływ na nasz układ oddechowy i sercowo-naczyniowy. Pływając zmuszamy drogi oddechowe do wzmożonej pracy. Nasze płuca stopniowo zwiększają swą pojemność i stają się coraz wydolniejsze, polepsza się poziom natlenienia wszystkich komórek i tkanek. Dzięki pływaniu poprawia się praca serca oraz krążenie krwi. Wodna aktywność sprzyja także obniżeniu ciśnienia i poziomu złego cholesterolu. Pływając zmniejszeniu ulega ryzyko wystąpienia chorób układu sercowo-naczniowego, w tym zawałów i udarów.

Na regularnych wizytach na basenie zyskają osoby odczuwające dolegliwości związane z kręgosłupem. Pływanie jest najlepszym ćwiczeniem dla naszych pleców, zmniejsza bóle i napięcie mięśni w obrębie kręgosłupa, rozluźnia, zwiększa sprawność motoryczną, polepsza koordynację ruchową. Jeśli wykonujemy pracę siedzącą lub z innych powodów często narzekamy na kręgosłup, pływanie może przynieść nam dużą ulgę i znacząco poprawić komfort naszego życia. Ta forma aktywności będzie też dobrym rozwiązaniem dla osób borykających się z przeciążeniami stawów i towarzyszącymi im dolegliwościami bólowymi.

Warto też wspomnieć o innej prozdrowotnej korzyści z pływania, jaką niewątpliwie jest polepszenie odporności organizmu oraz ogólna poprawa kondycji i wytrzymałości fizycznej. Jednak zalety pływania dotyczą nie tylko sfery fizycznej, ale i psychiki. Jak każda forma aktywności, również pływanie przeciwdziała depresji, zamiast tego pomaga się świetnie zrelaksować, odstresować i nabrać dystansu do problemów.

Pływanie a mięśnie

Jak się okazuje, rozbudowie i rzeźbieniu mięśni sprzyja nie tylko siłownia, ale także i basen. Pływając odpowiednią techniką i na odpowiednio długich dystansach zmuszamy dane partie mięśni do intensywnej pracy. Co więcej, ta forma aktywności eliminuje ryzyko kontuzji – swobodne poruszanie się w wodzie angażuje mięśnie, ale nie obciąża stawów, które niestety często ulegają urazom podczas treningu siłowego. Z uwagi na wzmożoną pracę mięśni podczas pływania, regularne wizyty na basenie mogą zaowocować wymodelowaną, smukłą, sportową sylwetką.

Pływanie a odchudzanie

Pływanie jest bardzo wskazane dla osób borykających się z nadwagą. Prowadzi do zwiększenia tempa metabolizmu i wzmożonego spalania kalorii (pływając przez godzinę spalamy około 500 kcal). Warto też dodać, iż przy wysokim poziomie tkanki tłuszczowej i niskiej sprawności fizycznej, jest dużo bezpieczniejszą drogą do zrzucania kilogramów niż na przykład bieganie, które obciąża stawy i niesie ryzyko kontuzji.

Jeśli będziemy pływać regularnie i dołączymy do tego dietę o obniżonej kaloryczności, nasza masa ciała będzie ulegać stopniowej redukcji. Odchudzające efekty pływania są jednak kwestią indywidualną – to ile zrzucimy i w jak szybkim tempie zależy między innymi od poziomu naszej nadwagi, prowadzonej diety, intensywności treningów w wodzie.

Jak pływać, żeby schudnąć i wymodelować sylwetkę?

Pamiętajmy, że jeśli zależy nam na zrzuceniu zbędnych kilogramów i wymodelowaniu sylwetki, nasze sesje na basenie powinny odbywać się regularnie, około 3 razy w tygodniu i trwać około godzinę. Dla osób, które chcą zrzucić nadwagę, ale nie najlepiej odnajdują się w jakiejkolwiek technice pływania, dobrą opcją jest skorzystanie z zajęć grupowych. Dużą popularnością cieszy się ostatnio aqua aerobic, który bardzo korzystnie wpływa na wysmuklenie sylwetki i redukcję masy ciała.

Jeśli jednak preferujemy standardowe style pływackie, wybierzmy ten, który najbardziej nam odpowiada i stopniowo zwiększajmy pokonywane dystanse. Jeśli chodzi o rozwój i rzeźbę mięśni, warto ułożyć sobie plan treningowy zawierający różne techniki pływania (żabka, kraul, grzbiet, motylek). Nie jest to jednak konieczne, możemy pływać wyłącznie jednym, ulubionym stylem.

Każdy styl pływacki w nieco inny sposób angażuje dane partie mięśni. Pływając żabką największy nacisk kładziemy na rozwój mięśni nóg i klatki piersiowej. Pływając kraulem, najintensywniej pracują mięśnie ramion i barków. Styl grzbietowy pomoże nam wzmocnić i wymodelować mięśnie rąk, pleców i pośladków. Natomiast pływanie motylkiem to świetny trening dla mięśni barków i pleców.

  • Facebook
  • Twitter
  • Google+
  • Linkedin
  • Pinterest
It is main inner container footer text